Het is een van de shows waar elk seizoen reikhalzend naar uitgekeken wordt tijdens Copenhagen Fashion Week: Rotate Birger Christensen. De looks zijn niet alleen een feest om naar te kijken, maar ook zeker een feest om te dragen. Vogue sprak creative directors Thora Valdimars en Jeanette Madsen over hun gloednieuwe collectie, die voorzichtig lijkt af te wijken van wat de twee eerder hebben gedaan. “Nog steeds glamoureuze partylooks, maar nu laten ze een meer verheven kant van het merk zien.”
In gesprek met Thora Valdimars en Jeanette Madsen
In de spectaculaire balzaal van het beroemdste hotel van Kopenhagen, Hotel D’Angleterre, werd de lente/zomer 2024-collectie van Rotate tot leven gebracht. Het had alles waar menig it-girl razend enthousiast van wordt. Van lakleren looks tot tepelplakkers en kanten bodysuits die het volledige lichaam – inclusief gezicht – bedekken, gedragen door modellen die de typische Rotate-fierceness uitstraalden, onder wie de Nederlandse Vivian Hoorn, Jazz Ben Khalifa en Vera van Erp.
Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.
Nadien vroegen we ontwerpers Thora Valdimars en Jeanette Madsen het stijlvolle hemd van het lijf, van hoe ze ooit zijn begonnen tot hun ultieme modedroom.
Hoe zijn jullie het merk begonnen?
“We werkten samen als moderedacteuren voor een Deens tijdschrift, dus we deden de styling voor shoots, gingen naar shows en bezochten allerlei feestjes. Kortom, we brachten veel tijd door in de buurt van echt mooie kleding. We kwamen vaak in aanraking met geweldige feestjurken die we ons niet konden veroorloven. Uit deze behoefte aan glamoureuze jurken die je een geweldig gevoel geven, maar ook betaalbaar zijn, ontstond het eerste idee voor Rotate. Kort daarna nam Denise (Christensen, CEO van Birger Christensen Collective, red.) contact met ons op om samen te werken. Toen we elkaar eenmaal hadden ontmoet, hadden we bijna exact hetzelfde idee over wat het merk zou kunnen worden.”
Waar komt het idee van Rotate vandaan?
“We wilden dat Rotate het go-to merk zou worden voor betaalbare maar gedurfde, sexy en spannende feestkleding. Kledingstukken die uniek gestyled kunnen worden en die je van dag tot nacht kunnen dragen. Rotate is geëvolueerd en aangepast in de vijf jaar sinds we begonnen zijn, maar onze kernidentiteit is hetzelfde gebleven.”
Wie is de Rotate-vrouw?
“Rotate is gemaakt om de drager te versterken. We willen dat onze Rotate-vrouw zich mooi en sexy voelt op haar eigen manier. We worden voortdurend geïnspireerd door vrouwen die echt hun eigen stijl hebben en kleding dragen met zoveel zelfvertrouwen en charisma, dat is hoe wij willen dat de Rotate-vrouw zich voelt in onze kleding.”

Glamoureuze feestlooks
Wat was de inspiratie achter jullie nieuwe lente/zomer 2024-collectie?
“De inspiratie kwam tijdens een bezoek aan Parijs. Toen we in een van onze favoriete hotels zaten, haalden we inspiratie uit de rijke luxe en sierlijke details. Het gevoel van traditie en toch ontwrichtend. Het deed ons ook nadenken over de Londense mode in de late jaren tachtig en negentig; het idee van punkrebellie gekoppeld aan elegantie. Deze collectie speelt met beide concepten en presenteert eenvoudige vormen en ongecompliceerde stoffen met de nadruk op kwastjes, corsetterie, draperie en nog veel meer intieme details.”