tom-ford-stopt-bij-zijn-gelijknamige-merk-met-een-laatste-campagne-geinspireerd-op-zijn-archief-251702

“Mr. Ford komt terug”, kondigde een artikel aan in het decembernummer uit 2010 van de Amerikaanse Vogue. Het stuk bood een eerste blik op Tom Fords langverwachte lente/zomer 2011-collectie, die de comeback van de ontwerper zou markeren nadat hij in 2004 uit elkaar ging met Kering. Joan Smalls, Karen Elson en Amber Valletta schitterden in het verhaal in looks van zijn prêt-à-porter-debuut voor vrouwen.

Vandaag, iets meer dan twaalf jaar later, neemt Tom Ford afscheid van zijn gelijknamige label met de lancering van een laatste campagne waarin hij een reis door het verleden maakt. De drie campagnevideo’s, geschoten door Steven Klein, bevatten – je raadt het al – Smalls, Elson en Valletta, samen met andere bekende gezichten van zijn oorspronkelijke cast.

Tom Ford stopt bij gelijknamig label met laatste campagne

Voor dit debuut in september 2010 organiseerde Ford een exclusieve, uiterst intieme show in zijn winkel op Madison Avenue in New York, en gaf hij geen foto’s vrij. Hij was altijd al beroemd om zijn star-studded shows, maar deze keer stonden de beroemdheden op de catwalk. Beyoncé, Stella Tennant, Karlie Kloss en Julianne Moore, een goede vriendin en de hoofdrolspeelster in zijn debuutfilm A Single Man, schitterden gezamenlijk in zijn show.

Herfst/winter 2023 is Ford’s laatste collectie voor zijn gelijknamige merk na de verkoop aan Estée Lauder in een deal ter waarde van 2,8 miljard dollar. Voor deze laatste collectie creëerde de ontwerper een bijzondere campagne. Als je de campagnevideo’s bekijkt, wordt meteen duidelijk dat Fords eerste collectie en de vele iconische modemomenten die sindsdien hebben plaatsgevonden centraal staan. Ter ere van het opmerkelijke merk dat hij heeft opgebouwd, blikte Ford terug op enkele van zijn favoriete looks.

Tom Fords laatste campagne
©Steven Klein
1/4
Native Share

Terug naar het archief

Karlie Kloss draagt bijvoorbeeld de zogeheten gebroken spiegelmantel die hij maakte voor de lente/zomer 2014-collectie. Amber Valletta draagt de metallic bodycon-jurk die hij presenteerde voor zijn voorjaarscollectie voor 2016. Ook zien we een remake van de witte jurk met muts-element die hij maakte voor Gwyneth Paltrow tijdens de Oscaruitreiking in 2012 en een versie van de fuchsia look uit de lente/zomer 2020-collectie die het meest werd gedragen door Zendaya. Zelfs een herhaling van het iconische fluwelen pak uit zijn tijd bij modehuis Gucci maakt een verschijning. Hier in het blauw gecombineerd met een ton-sur-ton zijden blouse, vergelijkbaar met de Gucci-versie die Madonna droeg tijdens de VMA’s in 1996.

“Ik wil trots zijn op wat ik doe”

In het artikel “Mr. Ford Returns” van al die jaren geleden, schreef Sarah Mower dat de ontwerper haar ooit had verteld dat hij huiverig was om zijn eigen naam op een label te zetten, omdat hij vreesde dat hij op een dag, als hij de controle aan iemand anders zou overdragen, “alles” met zijn naam zou haten. Ten tijde van het artikel vertelde Ford dat hij van gedachten was veranderd: “De dag dat ik het niet meer graag doe, verkoop ik het. Want we zijn hier allemaal maar even, en niets wat we doen of maken is blijvend,” zei hij. “Ik geef om mijn werk en ik wil trots zijn op wat ik doe. Dat kan nog 10 of 20 jaar duren; wie weet?”

Als het iets is dat deze laatste campagne duidelijk maakt, dan is het wel dat het werk van Tom Ford blijvend is. Zo bewijzen de vele stukken die hij heeft ontworpen en die voor altijd in de geschiedenis van de popcultuur zijn verankerd.

Tom Fords laatste campagne
©Steven Klein
2/4
Native Share
Tom Fords laatste campagne
©Steven Klein
3/4
Native Share
Tom Fords laatste campagne
©Steven Klein
4/4
Native Share

Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd door Vogue US.