“Mr. Ford komt terug”, kondigde een artikel aan in het decembernummer uit 2010 van de Amerikaanse Vogue. Het stuk bood een eerste blik op Tom Fords langverwachte lente/zomer 2011-collectie, die de comeback van de ontwerper zou markeren nadat hij in 2004 uit elkaar ging met Kering. Joan Smalls, Karen Elson en Amber Valletta schitterden in het verhaal in looks van zijn prêt-à-porter-debuut voor vrouwen.
Vandaag, iets meer dan twaalf jaar later, neemt Tom Ford afscheid van zijn gelijknamige label met de lancering van een laatste campagne waarin hij een reis door het verleden maakt. De drie campagnevideo’s, geschoten door Steven Klein, bevatten – je raadt het al – Smalls, Elson en Valletta, samen met andere bekende gezichten van zijn oorspronkelijke cast.
Tom Ford stopt bij gelijknamig label met laatste campagne
Voor dit debuut in september 2010 organiseerde Ford een exclusieve, uiterst intieme show in zijn winkel op Madison Avenue in New York, en gaf hij geen foto’s vrij. Hij was altijd al beroemd om zijn star-studded shows, maar deze keer stonden de beroemdheden op de catwalk. Beyoncé, Stella Tennant, Karlie Kloss en Julianne Moore, een goede vriendin en de hoofdrolspeelster in zijn debuutfilm A Single Man, schitterden gezamenlijk in zijn show.
Herfst/winter 2023 is Ford’s laatste collectie voor zijn gelijknamige merk na de verkoop aan Estée Lauder in een deal ter waarde van 2,8 miljard dollar. Voor deze laatste collectie creëerde de ontwerper een bijzondere campagne. Als je de campagnevideo’s bekijkt, wordt meteen duidelijk dat Fords eerste collectie en de vele iconische modemomenten die sindsdien hebben plaatsgevonden centraal staan. Ter ere van het opmerkelijke merk dat hij heeft opgebouwd, blikte Ford terug op enkele van zijn favoriete looks.