Bedelarmbanden zijn het juwelenequivalent van je hart op je mouw dragen. Je drukt je namelijk uit via een reeks juweeltjes die stuk voor stuk zorgvuldig zijn uitgekozen om iets te zeggen over je persoonlijkheid of identiteit. Als je bent opgegroeid in de jaren zeventig en/of negentig, heb je misschien in je kindertijd of tienerjaren aan DIY gedaan en ze gemaakt. Of je verlangde naar de stijlen van Pandora of Links of London. Nou, lucky you, want de bedelarmband is weer helemaal terug.
Terugkeer van de bedelarmband
Het voelt alsof we weer helemaal terug zijn getransporteerd. Op TikTok zien we dat Gen-Z’s massaal Pandora-bedelarmbanden aanschaffen. Ook worden ‘bedelbars’ (waar je zelf je armband kunt samenstellen) druk bezocht en spotten we mensen (zowel IRL als online) met gestapelde bedels aan hun armen. Van nostalgische Italiaanse bedelarmbanden tot metalen snuisterijen, het lijkt wel of bedels overal zijn op dit moment.
Braxcxlet
De oprichter van Ian Charms en juwelenmaakster van de sterren, Lisa Sahakian, heeft enorm succes geboekt met haar nostalgische juwelen. Ze geeft toe dat ze de laatste tijd “klinisch verslaafd” is aan Brat (Charli XCX’s bruisende, wilde, party-girl album). Het album inspireerde haar om een nieuw ontwerp te maken. Het resultaat? De ‘Charli braxcxlet’, compleet met dobbelstenen, hart, alien, motor en spiky gel ball kralen (weet je nog?). En die verkocht meteen als een trein. “Het is waarschijnlijk ons best verkopende item ooit geweest, wat me geruststelt dat Ian Charms klanten interesses delen met mij en het merk. Dat voelt geweldig”, onthult Sahakian. Een van de Brat-muzes, Julia Fox – waarnaar verwezen wordt in de track ‘360’ via de tekst “I’m everywhere, I’m so Julia” – is fan van Ian Charms’ ontwerpen. Ze liet zelfs een van de kettingen zien in de In The Bag-video die ze opnam met British Vogue.
Speelse stijlen
Volgens Lyst is het aantal zoekopdrachten naar bedels in de afgelopen zes maanden met 150 procent gestegen. Zo behoren de bedelarmbanden van MM6 Maison Margiela (een stijging van 300 procent week-op-week) en Dior (een stijging van 750 procent maand-op-maand) tot de populairste op de shopping-app. Ssense zit boordevol speelse stijlen van Justine Clenquet, Chopova Lowena en Marc Jacobs. Deze bedels zouden er stuk voor stuk geweldig uitzien als ze à la Brat met een lo-fi digitale camera gefotografeerd zouden worden. Maar op social media blijkt ook dat veel mensen het leuk vinden om ze zelf te maken. Italiaanse bedelarmbanden – aanpasbare vierkante bedels die met schakels aan elkaar verbonden zijn in plaats van aan een ketting – zijn bijzonder populair.