boho-is-back-ontdek-12-merken-die-de-stijl-herdefinieren-316824
©Spotlight

Het is 2003 en je bladert door de laatste editie van Mizz Magazine. Where Is the Love? schalt op de radio, en de stem van Marissa Cooper van The O.C. klinkt vaag op de achtergrond. Al je favoriete sterren (Sienna! Keira! Kate!) dragen hun strookrokken met brede heupriemen, tanktops en suède laarzen. Het zijn de hoogtijdagen van de boho-stijl en deze vrouwen zijn alles wat wij willen zijn. Fast forward naar nu: ruim twintig jaar later zijn deze it-girls nog steeds even cool – de draaimolen van de mode is blijven draaien en we hebben de boho-stijl weer opnieuw omarmd. Ontdek hier twaalf merken die je als liefhebber van de boho-stijl wil kennen.

De comeback van de boho-stijl

We wisten dat er iets gaande was toen we niet uitgepraat raakten over Chemena Kamali’s debuutcollectie bij Chloé. Verwijzend naar het Karl Lagerfeld-tijdperk stuurde Kamali boot-cut jeans, kanten blouses, jurken met ruches en jasjes met franjes de catwalk op. Op de eerste rij zaten sterren (onder wie Sienna Miller) met houten sleehakken aan. Alle boho-kenmerken waren aanwezig, maar deze keer voelde het een beetje verfijnder, dankzij gepolijste accessoires, op maat gemaakte details en geraffineerde kleurenpaletten. Een soort boho 2.0.

Ook haar tweede collectie, de lente/zomer-2025-collectie die werd getoond tijdens Paris Fashion Week, viel goed in de smaak. Hier stuurde Kamali modellen in pofbroeken en grote, dromerige bloemetjesjurken de catwalk op, terwijl sterren (inclusief opnieuw Sienna Miller) toekeken.

Merken die je wil kennen

Kamali is niet de enige die een eerbetoon wil brengen aan deze vrijgevochten esthetiek; er zijn genoeg merken die de boho-stijl ademen. Sommige neigen meer naar de originele stijl – denk aan de kanten rokken en suède jasjes van Free People – terwijl andere merken een nieuwere, lossere interpretatie van de boho-stijl hanteren. Denk bijvoorbeeld aan het haakwerk van Diotima en Escvdo, het folkloristische borduurwerk van Bode en het patchwork van Sea NY.

Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.

Velen zullen ook blij zijn om te horen dat deze moderne benadering niet langer enkel geschikt is voor twintigjarige festivalgangers. Je kunt deze nieuwe stijl net zo gemakkelijk naar je werk dragen, of naar een diner. Scrol naar beneden voor de merken die je als liefhebber van de boho-stijl wil kennen.

Farm Rio

Dit merk, dat vooral bekendstaat om zijn boho-stijl in de vorm van zwierige jurken in felle kleuren en uitbundige prints, werd opgericht door een groep creatievelingen in Rio de Janeiro, Brazilië.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by FARM Rio (@farmrio)

Doên

Volledig gerund door vrouwen brengt Doên collecties uit die zijn geïnspireerd op het Californische kustgebied van de afgelopen decennia. Denk aan gesmokte jurken, wollen vestjes met borduurwerk en sailor jeans.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by D Ô E N (@shopdoen)

Ulla Johnson

Ulla Johnson, geboren en getogen in Manhattan als de dochter van archeologen, heeft haar kenmerkende stijl ontwikkeld in de straten van New York en op de verre bestemmingen van hun familiereizen. Haar gelijknamige lijn bestaat uit stukken die gemaakt zijn van natuurlijke vezels en die een relaxte pasvorm hebben.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Ulla Johnson (@ullajohnson)

ESCVDO

Dit duurzame luxemerk werd opgericht door zussen Chiara en Giuliana Macchiavello die een diepgewortelde passie delen voor Peru. De jurken met zigzagprints van ESCVDO geven een moderne draai aan de populaire gehaakte boho-jurk.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by ESCVDO (@escvdo)

Diotima

Diotima, opgericht door de Jamaicaanse Rachel Scott, probeert een genuanceerde visie op de Caribische stijl te presenteren. Het resultaat is een collectie aan traditioneel gesteven kledingstukken en chic haakwerk gecombineerd met kralen.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Diotima™ (@diotima.world)

Bode

Dit Amerikaans luxemerk viert het verleden, door gebruik te maken van historische technieken zoals quilten en appliqueren. Oprichter Emily Adams Bode Aujla schreef geschiedenis als de eerste vrouwelijke ontwerper die tijdens de mannenmodeweek in New York showde. Ook sleepte ze met haar ontwerpen verschillende prestigieuze prijzen in de wacht, waaronder de CFDA Menswear Designer of the Year en de Woolmark Prize.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by BODE (@bode)

Free People

Wat is meer boho dan een merk uit de seventies? Free People werd in die periode opgericht in West Philadelphia. Later veranderde het in Urban Outfitters, voordat het in 1984 zijn oorspronkelijke naam weer claimde. Hiermee veranderde ook het junior imago: het merk werd volwassener, met fijne basics die een casual- en boho-twist hebben.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Free People (@freepeople)

Sea New York

Sea New York, opgericht door jeugdvrienden Sean Monahan en Monica Paolini, combineert Monica’s op vintage geïnspireerde esthetiek met Seans moderne visie. Hun collecties bestaan uit klassieke silhouetten verrijkt met kant, borduurwerk en technische stoffen, die een balans vinden tussen effortless, romantisch en boy-ish.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Sea (@seanewyork)

Rhode

Modemerk Rhode (niet te verwarren met het beautymerk van Hailey Bieber) werd opgericht door Phoebe Vickers en Purna Khatau. Geïnspireerd door hun nauwe banden met plaatsen als India, Californië en New York, bevat elke collectie opvallende maar draagbare silhouetten en handgemaakte vintage prints.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by RHODE (@shoprhode)

Faithfull the Brand

Dit merk werd in 2014 opgericht door Sarah-Jane Abrahams en Helle Them-Enger en opereert vanuit Bali en Sydney. Hun ontwerpen zijn gericht op het vastleggen van een gevoel van de zomer in het dagelijks leven, waarbij vakmanschap wordt gecombineerd met op vintage geïnspireerde patronen. Het merk zet zich in voor duurzaamheid en is B-Corp gecertificeerd, waarbij maatschappelijk verantwoord ondernemen en zorg voor het milieu vooropstaan.

Gabriela Hearst

Deze ontwerper van Uruguayaanse afkomst richtte haar gelijknamige label op in 2015. Hiervoor putte ze inspiratie uit haar jeugd, die ze doorbracht op de ranch van haar familie. Hearst richt zich op ethische luxe en geeft voorrang aan kwaliteit, duurzaamheid en tijdloze ontwerpprincipes. De kledingstukken zijn vaak voorzien van klassieke silhouetten met subtiele maar opvallende details, die zorgen voor een verfijnde look.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Gabriela Hearst (@gabrielahearst)

Rixo

Rixo werd in 2015 opgericht door beste vriendinnen Henrietta en Orlagh. Het merk streeft naar een mix van een op vintage geïnspireerde esthetiek en hedendaagse elegantie, en staat bekend om zijn jurken met handgeschilderde prints, flowy materialen en tijdloze silhouetten.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by RIXO (@rixo)

Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd door Vogue UK.