Een modetrend geïnspireerd door clowns? Het klinkt misschien absurd, maar clowncore (ook wel circuscore) is hard op weg om in 2025 een trend te worden – denk aan oversized kragen, speelse polkadots en volumineuze silhouetten die iets weghebben van de medewerkers van een ouderwets circus. TikTokkers hebben het er al over, en op de catwalks spotten we de theatrale esthetiek volop. De grote vraag is: hoe vertaal je deze eigenzinnige look naar je eigen garderobe?
Een circus op de catwalk
De modewereld heeft altijd al een zwak gehad voor drama, maar voor de lente/zomer 2025-shows werden er nog net geen ballonnen gevouwen. Zo zagen we bij Valentino polkadots, zwart-witte outfits en pierrot-achtige kragen. Pierrot, het melancholische personage uit de klassieke commedia dell’arte, staat bekend om zijn witte gezicht, theatrale ruffles en romantische uitstraling – precies de elementen die we terugzagen op de catwalk.
Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.
Richard Quinn speelde met dezelfde volumineuze kraag. En bij Louis Vuitton zagen we ook een dramatische kraag, naast opvallende rode en blauwe strepen, volumineuze pofmouwen en oversized schoenen en accessoires die clownesk aanvoelen. Loewe voegde een eigen surrealistische draai toe aan het thema met trapeze-achtige silhouetten en hoepelrokken.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Het circusthema komt echter niet helemaal uit de lucht vallen. De harlekijn, een ander iconisch figuur uit de commedia dell’arte, dook al eerder regelmatig op als inspiratiebron voor modecollecties. Waar Pierrot voor ingetogen melancholie staat, belichaamt de harlekijn – vaak gekleed in kleurrijke ruitpatronen – juist levendigheid en humor. Armani Privé speelde hierop in met opvallende ruitenprints en grote, dramatische kragen in de couturecollectie van 2023, terwijl Moschino al in 2020 experimenteerde met deze clownachtige esthetiek.
Ook ging Dior eerder voor circus-chic en showde haar lente/zomer 2019-collectie in een circustent, compleet met bijpassende looks. En nog verder terug, in 2007, liet John Galliano als creative director van Dior harlekijnlooks schitteren in zijn collectie.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
