de-hobo-tas-is-terug-maar-wij-hebben-vragen-312560
©GETTY IMAGES

Best intrigerend om je af te vragen wie in 2024 op Net-a-porter.com de woorden hobo bag intypt. De term is verouderd en problematisch, toch gebruiken luxe merken ‘m nog steeds om een ruim silhouet zonder structuur te beschrijven.

De hobo-tas

De vergelijking tussen de slungelige tassen die eind 19e eeuw door Amerikaanse gastarbeiders werden gedragen, toen de term ‘hobo’ ontstond, en de luxe lederen tassen van vandaag die meer dan duizend euro kosten, is absurd. Het opent de modewereld opnieuw voor beschuldigingen van culturele toe-eigening. Auteur Sarah Raphael merkte eerder op dat de hobo-tas zo ver van zijn oorspronkelijke betekenis is afgedwaald dat de meeste mensen het verband niet leggen.

Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.

Consumenten die de boho trend volgen, denken niet na over de keren dat de industrie werd bekritiseerd voor het te gelde maken van homeless chic (ontwerpers als John Galliano en Vivienne Westwood werden hier eerder van beschuldigd). Ze willen simpelweg een van de populaire accessoires bemachtigen die door sterren als Bella Hadid, Kylie Jenner en Hailey Bieber worden gedragen, mogelijk zonder te beseffen dat de term problematisch is.

Winst boven moraal

Zelfs als merken hun tassen niet direct hobo noemen, zullen zoekmachines de tassen alsnog tonen op basis van de term. Zo heeft Saint Laurent voor de grote versie van hun kenmerkende Le 5 à 7 tas de naam Le 5 à 7 Supple bedacht. Chloé plaatst de term hobo achter de naam van hun minimalistische tas, Marcie. Miu Miu zegt terloops: “Kosmopolitisch, veelzijdig en gestroomlijnd: de nieuwe leren hobo-tas straalt klassieke charme en moderne dynamiek uit.” Dit lijken misschien tegenstrijdige woorden, maar ze spelen in op de nostalgische stemming terwijl ze het merk vernieuwen. Dit is een streven van elk merk in het huidige lastige retailklimaat. Maar moet winst boven moraal gaan?

De nieuwe Brooklyn-tas van Coach probeert het hobo-verhaal te omzeilen. Toch verwijst de naam naar de lo-fi, beatniksfeer van Brooklyn. Dat is misschien niet veel beter dan hobo. Desalniettemin is Bella Hadid het gezicht van de nieuwe schoudertas van Coach. Of wordt ze tenminste betaald om ‘m te dragen.

Hailey Bieber, Zoë Kravitz en Kylie Jenner

YSL-fans Hailey Bieber en Zoë Kravitz combineerden deze zomer hun Le 5 à 7 Supple-tassen met schattige jurkjes en witte T-shirts. Kylie Jenner combineerde haar grote Miu Miu Hobo met de populaire zakdoektopjes van het merk. Op de Vogue-redactie zijn verschillende Bottega Hop Intrecciato-tassen te vinden. En andere medewerkers stoppen hun Khaite Lotus-tassen vol.

De cyclische aard van mode zorgde ervoor dat de hobo-tas onvermijdelijk zou terugkeren. Maar de onwil van de industrie om te evolueren, beïnvloedt meer dan alleen het benoemen van accessoires (denk aan duurzaamheid). Sommige experts, zoals Luke Leitch, stellen dat “het argument tegen het verwijderen van de hobo bag uit de modecanon is dat het een uitdrukking is met een lange en authentieke culturele geschiedenis”. Maar het is onwaarschijnlijk dat iemand serieus een slappe handtas als ‘semi-heroïsch’ beschouwt. In een tijdperk van remakes is het bedenken van nieuwe, vooruitstrevende namen voor producten het minste wat modemerken kunnen doen.

Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd door Vogue UK