keurige-mode-wordt-serieus-genomen-tijdens-copenhagen-fashion-week-333482
©Spotlight

Tijdens mijn bezoek aan de Dior-tentoonstelling in het Kunstmuseum Den Haag ving ik een gesprek op dat bleef hangen. “Kleedden we ons nog maar zo elegant als vroeger”, zei iemand terwijl ze bewonderend naar een perfect getailleerd New Look-jasje keek. In een wereld waar sportieve mode en oversized silhouetten jarenlang de boventoon voerden, voelt het bijna radicaal om weer eens écht gekleed te gaan. Maar als er één ding duidelijk werd tijdens Copenhagen Fashion Week, dan is het dat keurige mode bezig is met een serieuze comeback.

Keurige mode: pillbox-hoedjes en kerkschoenen

Op de Deense catwalks en straten doken elementen op die rechtstreeks uit het archief van een jaren vijftig socialite lijken te komen. Zo spotten we rokken van degelijke lengte bij MKDT Studio en hadden de gepoetste pumps bij A. Roege Hove een subtiele hak, waardoor ze een hoog church proof gehalte kregen. En bij Birrot zit een beheerste look in het DNA, met polo’s waarvan de kragen omhoog staan en vestjes met knopen die we ooit ’truttig’ vonden, maar nu al enige tijd enorm populair zijn.

Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.

Bij CMMN SWDN kreeg keurige elegantie een moderne update met een hooggesloten, boxy jurk in goudkleurige stof, gestyled met een losse pantalon en loafers. Een andere look uit dezelfde collectie bestond uit een klassieke tweed-achtige jas met een dubbele rij knopen en een leren kraag, gecombineerd met een glanzende geruite broek, wat het contrast tussen traditioneel en eigentijds versterkte.

De tekst gaat verder onder de afbeeldingen.

a roege hove cmmn swdn
©Spotlight
A. Roege Hove, CMMN SWDN

Maar vooral de hoofddeksels zijn formeler dan voorheen. Zo zagen we pillbox-hoedjes – ooit het handelsmerk van Jackie Kennedy – bij The Garment en Herskind, en nog meer bij streetstylesterren. Daarnaast zit de collectie van Caro Editions vol met cartwheel-hoeden – brede ronde schijfhoeden die met name populair waren in de jaren veertig en vijftig. Deze werden onder meer gecombineerd met een getailleerde ruitjesmantel die doet denken aan een Victoriaanse jas, compleet met stevige schouders en een A-lijn model.

De tekst gaat verder onder de afbeeldingen.

Herskind Caro Editions Copenhagen Fashion Week
©Spotlight
Herskind, Caro Editions

Waarom nu?

We zitten op een kantelpunt in de mode: de transitie van subtiele luxe naar een uitbundigere vorm van luxe is in volle gang. Maar uitbundig kan verschillende betekenissen hebben. Aan de ene kant zien we het extreme, zoals clowncore en theatrale over-the-top styling, aan de andere kant groeit juist de waardering voor een geklede en formele look. Denk aan een perfect gesneden mantelpak, een glanzende panty en een klassiek hoofddeksel – extreem luxe, maar zonder schreeuwerigheid.

Deze verschuiving voelt ook als een tegenreactie op de casual mode van de afgelopen jaren. Na oversized silhouetten en de ‘effortless’ esthetiek, lijkt er een herwaardering te ontstaan voor mode waarin vakmanschap en elegantie de boventoon voeren. Dit betekent niet per se een terugkeer naar stijve of oubollige kleding, maar eerder een frisse kijk op hoe ‘netjes’ juist leuk en stijlvol kan zijn. We mogen weer aandacht besteden aan hoe we ons kleden en toegeven dat we daar uren aan hebben besteed, in plaats van ‘maar iets uit de kast hebben getrokken’. Zo lijkt de wens van die bezoeker van het Kunstmuseum toch uit te komen.