5-modetrends-die-we-aan-de-lgbtqia-gemeenschap-te-danken-hebben-213984
©ANP

Juni is Pride-maand. En we mogen niet vergeten dat we het huidige modelandschap te danken hebben aan de eindeloze creativiteit van mensen uit de LGBTQIA+ gemeenschap.

Pride begon als een protest. Zonder transactivisten Marsha P. Johnson en Sylvia Rivera tijdens de Stonewall-rellen van 1969 in New York, zou er weinig vooruitgang zijn geboekt op modegebied. De activisten stonden namelijk pal achter de vrijheid van zelfexpressie. Dankzij hen kunnen wij zijn wie we willen zijn en dragen wat we willen. Daarom, een ode aan trends die ontstaan zijn uit LGBTQIA+ gemeenschappen. En dat zijn er oneindig veel. Of zoals de bekende spreuk van RuPaul luidt: ‘We’re born naked, and the rest is drag.’

Deze trends hebben we aan de LGBTQIA+ gemeenschap te danken

©GoRunway – Marques’Almeida, Ann Demeulemeester, Christopher John Rogers, Burberry, Versace

Anti-mode 

De Stonewall-rellen van 1969 maakten de weg vrij voor verandering. Honderden mensen kwamen bij elkaar in zeer creatieve looks. Ontwerpers durfden na die rellen de eeuwenoude heteronormatieve modestijl in twijfel te trekken. Sterker nog, ze waren bereid heteronormatieve schoonheidsidealen volledig de das om te doen. Ontwerpers als Ann Demeulemeester, Maison Martin Margiela, Vivienne Westwood en Raf Simons zijn allemaal anti-mode pioniers. Ook Marques’Almeida is een fijn merk dat anti-mode omarmt.

Het korset

De underground Harlem ballroom gemeenschap heeft een stempel gedrukt op het modelandschap. Hoewel vrouwen door de geschiedenis heen shapewear gebruikten, waren het toch echt drag-artiesten die lichaamstypen met overdreven rondingen populair maakten. De Franse ontwerper Jean Paul Gaultier maakte in 1984 zijn iconische campy cone-bustier-jurk. Het werd een instant hit onder leden van de LGBTQIA+ gemeenschap. Nu zien we die invloeden terug in recente collecties van o.a. Christopher John Rogers en Schiaparelli.

Uniseksmode

De Harlem Drag Balls in 1920 boden ruimte voor mensen om kleding van een ander geslacht te dragen. Hoewel heteronormativiteit binnen de gemeenschap vervaagde, floreerde genderloze kleding pas tientallen jaren later. Denk bijvoorbeeld aan ontwerper Rick Owens, die sinds 2002 uniseks mode in zijn merk heeft geïmplementeerd. Ook Peter Do, een van de favoriete designers van Vogue’s hoofdredacteur Yeliz, is geïnspireerd door uniseks mode.

Pride kleding

Het was de homorechtenactivist Gilbert Baker die in 1978 de regenboogvlag die je nu in veel collecties terugziet ontwierp. Deze vlag staat symbool voor de homobeweging. Iedere Pride-maand is er veel kritiek op commerciële bedrijven die de kleuren uit de Pride vlag gebruiken voor marketingdoeleinden. “Merken zien juni als een kans om te profiteren van een cultuur die nu pas algemeen geaccepteerd wordt”, zei MI Leggett, de ontwerper achter het genderloze kledingmerk Official Rebrand in een interview met Teen Vogue.

De bandana

De bandana werd door mannen in de jaren zeventig gebruikt om hun geaardheid te tonen. Homoseksuele mannen communiceerden met hun kleuren bandana of ze een top (dominant) of een bottom (onderdanig) waren. Dit heette de hanky code. Deze code, ook wel de bandana code of zakdoekcode genoemd, werd voornamelijk gebruikt in de jaren zeventig. Nu zien we het populaire mode-item terug bij collecties van onder meer Versace. Happy pride!