De zogenaamde ‘koningin van de bloemen’ – zoals de roos werd genoemd door de Griekse schrijver Achilles Tatius – dook ook op in de Balmain lente/zomer 2024-show. Creative director Olivier Rousteing gebruikte de beroemde regel uit Gertrude Steins gedicht Sacred Emily uit 1913 – “Rose is a rose is a rose” – als uitgangspunt voor zijn bloeiende collectie. “Deze rozen hebben doorns”, vertelde Rousteing aan Vogue over zijn stekelige benadering van de bloemen. “De Balmain-roos kan niet alleen een romantische roos zijn. Er is ook stoerheid en kracht. Het gaat dus over liefde, kleuren, geluk en vreugde, maar het gaat ook over kwelling.”
Margot Robbie droeg de bloeiende creaties van Balmain onlangs tijdens haar Barbie-perstour. De actrice verscheen bij de Palm Springs International Film Awards 2024 in een roze mini-jurk van het Franse merk met polkadots en gemodelleerde rozen. Ook bij de Critics’ Choice Awards 2024 zagen we Robbie in een jurk vol rozen – deze keer in dramatisch rood. Dat beide jurken op de rode loper werden gedragen, zou je een opluchting kunnen noemen voor Rousteing; de lente/zomer 2024-collectie van Balmain werd grotendeels (voor 70 procent) gestolen door dieven toen de collectie werd vervoerd vanaf de luchthaven. (Als je filosofisch zou zijn, zou dit misschien de vergankelijke aard van de bloem kunnen betekenen).
De rozentrend bij andere ontwerpers
Sarah Burtons laatste show voor Alexander McQueen was een liefdesbrief aan Groot-Brittannië waarin de rozentrend duidelijk naar voren kwam. In de collectie staat de Tudorroos, het traditionele florale embleem van Engeland, in het middelpunt. Gemaakt met haar gebruikelijke vrouwelijke kijk op mode waaierden sommige jurken uit als bloemblaadjes, terwijl andere franjes en borduursels op jurken iets weg hadden van druipend bloed. De show was een eerbetoon aan Lee Alexander McQueen, “wiens wens het altijd was om vrouwen sterker te maken, en aan de passie, het talent en de loyaliteit van zijn team.” Een ware viering van liefde, vrouwelijkheid en puurheid, dus – net als de roos zelf.
Ook Richard Quinn ging door met zijn eeuwige viering van Britse bloemen op baljurken en avondkleding. Volgens Sarah Mower van Vogue Runway kwam de show “het dichtst bij haute couture dat Londen in decennia heeft gezien”. Met een decor vol boeketten kregen Quinn en zijn strakke latex en subversieve kenmerken een frisse update voor het lente/zomer 2024-seizoen. Commes des Garçons, Maison Margiela en Rodarte volgden de rozentrend ook met golvende versieringen, terwijl Kenzo, Del Core en Thebe Magugu kozen voor grafische rozenemblemen.
Weinig bloei voor Dior
Interessant genoeg zagen we de rozentrend niet bij Dior, het huis dat synoniem is met bloemenmotieven. Maria Grazia Chiuri, die het haar missie maakt om vrouwen in hun kracht te zetten met haar artistieke ontwerpen, koos slechts voor een paar doornachtige stukken om haar dark feminine-collectie aan te vullen. Haar inspiratie? Ingrid Bergman als Jeanne d’Arc, Maria Callas als Medea, Simone Signoret in Arthur Millers The Crucible en een aantal andere krachtige vrouwen die op de muren van de showlocatie te zien waren. “Ik wil doorbreken dat collecties over slechts één referentie moeten gaan”, legde ze uit.