van-het-strand-naar-kantoor-met-touristcore-brengen-we-het-vakantiegevoel-naar-ons-dagelijks-leven-312240
©Getty Images

Langzamerhand keren we na de zomervakantie terug naar werk of school. Ben jij met je hoofd nog op je favoriete vakantiebestemming? Dan hebben we goed nieuws voor je: Touristcore is in.

Touristcore

Eerst waren Birkenstocks hét symbool voor een toeristenlook, nu doen we daar nog een schepje bovenop. Kledingstukken uit de toeristenwinkel sluipen dit seizoen onze alledaagse garderobe in. Of het nu gaat om een pet of een T-shirt: met je souvenirs kun je speels de liefde voor je bezochte stad of land uitdragen. Eerder zagen we de zussen Hadid al in Touristcore-looks. Bella Hadid droeg een sportief vest met London erop, Gigi Hadid werd gespot met een pet die ze in de souvenirwinkel van Disneyland Parijs op de kop tikte.

Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.

Nu zien we ook stijlicoon Isabelle Huppert in een toeristenuniform. Tijdens haar ‘vakantie’ (oké, werkreis) naar Italië droeg de Franse actrice een Y2K approved joggingpak dat ze combineerde met een Balenciaga-pet waar I love Paris op staat. Dit modehuis heeft, net als merken als Anine Bing en Rouje, kledingitems met bestemmingen in de collectie, waardoor je niet eens het land uit hoeft om met Touristcore in een vakantiestemming te zijn.

Tekst gaat verder onder de afbeeldingen.

touristcore Gigi Hadid Bella hadid
©Gotham, Getty Images

Slogan tees

Eerder zagen we al de comeback van slogan tees. Deze T-shirts, vaak versierd met ironische of provocerende teksten, brachten een gevoel van humor en opstandigheid terug in de mode, iets wat in de jaren nul al populair was bij iconen als Paris Hilton en Britney Spears. Touristcore gaat nog een stap verder als het om tacky ironie gaat. Souvenirs – en dan met name toeristische kledingstukken – worden vaak als lelijk beschouwd. Dit komt omdat de items vaak generiek en massaal zijn geproduceerd, waardoor ze weinig aandacht besteden aan stijl en originaliteit. Ze worden vooral gekocht als een herkenbaar aandenken, waarbij nostalgie belangrijker is dan esthetiek.

En laat de modewereld daar nu fan van zijn: wat ooit als kitsch werd beschouwd, wordt nu omarmd als een speelse en ironische manier om persoonlijke verhalen en herinneringen uit te drukken. Dat het misschien niet zo mooi is, maakt ons weinig uit.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by DUA LIPA (@dualipa)

 

View this post on Instagram

 

A post shared by ✰Marie Gaguech✰ (@mariegaguech)

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Pernille Teisbaek (@pernilleteisbaek)

Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd door Vogue FR.