Kleurloze jurken waren overal op de lente/zomer 2024-catwalks, terwijl ontwerpers ontwerpen met kleurrijke bloemenprints ver achter zich lieten en zich tegen de pop of red-trend keerden. Er waren tal van witte jurken om ‘ja’ tegen te zeggen dit seizoen. Vooral prachtige gedrapeerde varianten waren overal, bij onder meer Dior, Christopher Esber en Acne Studios. Een punkachtige kijk op broderie anglaise-achtig borduurwerk was te zien bij Chopova Lowena en Balenciaga. En, voor de fans van de verhullende en onthullende trend, was er een ruime hoeveelheid naked-dresses te zien bij Stella McCartney en Ermanno Scervino.
Witte jurken voor de lente en zomer
De witte jurken-trend zette zich na de shows voort op de rode loper tijdens het awardseizoen, waar een aantal van de best geklede sterren opvielen door hun chique eenvoudige look. Denk aan Greta Lee in vloeiende zijde van Loewe. Elle Fanning in een romantische jurk van Pierre Balmain. Hunter Schafer in een doorschijnende, sprookjesachtige Prada-jurk. Ayo Edebiri in The Row-kleding. Hun voorkeur aan een melkachtig palet bewees dat je niet de luidste mode nodig hebt om een statement te maken – iets waar we allemaal iets van kunnen leren nu de lente er eindelijk is.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Van Prada tot Jean Paul Gaultier
Er was één merk in het bijzonder dat opviel wanneer het gaat over de witte jurk-trend dit seizoen. Het merk liet als geen ander zien wat een klassieke witte jurk in 2024 kan zijn. De mouwloze organza-jurken van Prada vertegenwoordigden de missie van Miuccia Prada en Raf Simons om het vakmanschap te verdubbelen en de uitstraling van het label te ‘verheffen’. “We hielden van het idee om borduurwerk en materiaal uit te dagen”, zei Simons over de luchtige stukken die als sluiers achter de modellen zweefden.
Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.
De coutureshows, waar de traditie voorschrijft dat ontwerpers collecties afronden met een bruidslook, betekenden een nieuwe dageraad voor de witte jurk waar techniciteit zwaarder weegt dan meisjesachtigheid. Simone Rocha gaf haar gastseizoen bij Jean Paul Gaultier de titel The Wedding om in te spelen op de charme van haute couture. Ze verstoorde het echter zoals gewoonlijk met haar stoere interpretaties van het vrouw-zijn, met doornige rozen en tatoeagemotieven. “Ik wilde spelen met dit idee van beperking en bevrijding”, zei de Ierse ontwerpster. “Er is echt een sterke vrouwelijke uitstraling. “Er is een heel sterk vrouwelijk gevoel in veel van Gaultiers werk; vrouwen die hun kracht gebruiken en het vieren.”