Belly chains, low waist jeans, velours joggingpakken. Je zou denken dat de modewereld alles uit de Y2K-trend heeft gehaald, maar nu duikt er plotsklaps nog een vergeten kindje op: ironische slogan tees zijn overal.
Net als Paris Hilton en Britney Spears
De terugkeer van trends uit de jaren nul lijken één belangrijke stijlregel te hebben: droeg Paris Hilton het tijdens haar twintiger jaren, dan is het een ding. Tijdens mijn middelbare schoolperiode had ik deze regel al het liefst toegepast, ware het niet dat de onthullende outfits zouden dienen als een toegangsticket voor het nablijf-klaslokaal. Toch kon één trend (nog net) door de beugel: de T-shirt met slogan. Paris droeg varianten met ‘Queen of the universe’, ‘Don’t be jealous’ en mijn favoriet: ‘That’s hot’ op de voorkant en ‘Your not’ op de achterkant, spelfout incluis.
En dus verscheen ik als 12-jarige op de allereerste dag van de middelbare school in een groen T-shirt met de witte letters: ‘Don’t ask him. Ask me, I know everything.’ Wist ik alles? Absoluut niet. Maar dat is juist de kunst van zo’n T-shirt. Dat je alles denkt te weten, is wel een opmerking die pubers vaak naar hun hoofd geslingerd krijgen. Met een slogan tee, ook wel heel toepasselijk een clapback tee genoemd, kon je dit soort commentaar toe-eigenen.
Kijk maar naar Britney Spears, de andere absolute Y2K-inspiratiebron. De popprinses sneerde in de jaren nul regelmatig naar paparazzi door middel van slogan tees. Zoals de keer dat ze een T-shirt met de tekst ‘Dump him’ droeg nadat er geruchten gingen dat haar kersverse ex, Justin Timberlake, een relatie zou hebben met actrice Alyssa Milano. Of de keer dat ze de obsessie van de media met haar maagdelijkheid op de hak nam door een tanktop met de tekst ‘I’m a virgin (but this is an old T-shirt)’ te dragen.
Slogan tees zijn terug
Waarom zijn we nu weer verzot op slogan tees? Nostalgie levert ongetwijfeld een bijdrage, maar dat geldt voor iedere terugkerende trend – de keren dat mijn moeder riep dat zij een voor mij nieuw kledingstuk ook droeg in ‘haar tijd’, zijn ontelbaar. De echte reden is eerder een hang naar ironie, opstandigheid, en misschien zelfs mode niet al te serieus willen nemen. De jaren nul was tenslotte een tijd dat Beyoncé nog naar rodeloperevenementen verscheen in een spijkerbroek en top met spaghettibandjes, in plaats van kunstige jurk met gigantische sleep, bezaaid met bloemen en gouden details. Haar huidige looks zijn prachtig, maar staan ver af van de kleding uit de dagelijkse werkelijkheid.
Met slogan tees blaast de modewereld weer lucht en humor in kleding. Viktor & Rolf deden dit al met hun couturecollectie in 2019. Modellen betraden de runway in baljurken met teksten die allemaal wel eens door onze hoofden schieten, zoals ‘Sorry I’m late, I didn’t want to come’.