Designkoningin Kelly Hoppen over haar buitenhuis in de Engelse Cotswolds: ‘Het is echt de bedoeling dat je hier meteen ontspant’
De Cotswolds zijn befaamd vanwege de rijke historie, het glooiende landschap en de dromerige dorpjes met cottages in typerend honingkleurig kalksteen. Een plek bedoeld om tot rust te komen, te wandelen, naar de pub te gaan en al die andere typisch Engelse vrijetijdsbestedingen.
Al 45 jaar staat de Britse designkoningin Kelly Hoppen aan het hoofd van haar gelijknamige interieurontwerpstudio en ze is nog lang niet van plan om te stoppen. Rustiger aan doet ze het tegenwoordig wel, het liefst in haar droomhuis: een verbouwde lammerschuur in de Engelse Cotswolds.
Designkoningin Kelly Hoppen over haar buitenhuis
De Engelse Cotswolds zijn befaamd vanwege de rijke historie, het glooiende landschap en de dromerige dorpjes met cottages in typerend honingkleurig kalksteen. Maar de streek is ook bekend als favoriet toevluchtsoord van nogal wat celebrity’s. Van Kate Moss en Liz Hurley tot prinses Anne en Jeremy Clarkson, iedereen heeft er wel een optrekje. Veel daarvan zijn tweede huizen. Bedoeld om tot rust te komen, te wandelen, paard te rijden, naar de pub te gaan en al die andere typisch Engelse vrijetijdsbestedingen.
De kans is groot dat een aantal van die celebs weleens een huis hebben laten inrichten door de Britse designkoningin Kelly Hoppen (65). Die met haar kenmerkende liefde voor neutrale kleuren en haar east meets west-esthetiek al bijna een halve eeuw haar succesvolle business runt. Sinds een paar jaar heeft Kelly zelf ook een buitenhuis in de Cotswolds. Het is een perfect visitekaartje van haar stijl en tegelijkertijd een toevluchtsoord waar ze naartoe gaat om te ontspannen. In de buurt van haar dochter, kookboekenschrijver Natasha Corrett, en kleinzoon Rudy. De plek waar ze zich liefst elk weekend terugtrekt met haar partner John Gardiner, vrienden uitnodigt, lange wandelingen maakt en tot rust komt.
Op een missie
Met haar flamboyante persoonlijkheid en uitgesproken ideeën over inrichten is Kelly Hoppen een begrip, helemaal in Engeland. Aan de ene kant staat ze bekend om de luxe interieurs die ze met haar studio ontwerpt voor haar high-end clientèle. Woonhuizen natuurlijk, waaronder alles van stadspaleizen tot chalets, maar ook hotels, restaurants, luxejachten en zelfs vliegtuigen. Tegelijkertijd is ze al jaren op een missie om haar visie op smaakvol wonen bereikbaar te maken voor iedereen.
Ze heeft meerdere boeken uitgebracht die haar stijl behapbaar maken voor een groot publiek. Ze was twee jaar lang een van de dragons in het BBC-programma Dragon’s Den en eens in de zo veel tijd is ze te gast bij het populaire ochtendprogramma This Morning. Hier beantwoordt ze vragen van kijkers en verzint ze slimme oplossingen voor hun prangende interieurproblemen. Oplossingen die vaak opvallend eenvoudig en lang niet altijd duur hoeven te zijn.
De liefde voor interieur zat er al vroeg in bij Kelly. Ze werd in 1959 geboren in Kaapstad en verhuisde op tweejarige leeftijd naar Londen, waar ze op verschillende adressen woonde in de betere buurten zoals Earl’s Court en Belgravia. Haar moeder is een begrip in de kunstwereld met een eigen galerie in Londen. Smaak werd haar met de paplepel ingegoten. Het was ook nog eens iets waar Kelly van nature aanleg en liefde voor had. Zouden er meer tieners zijn die als favoriet uitje in het weekend modelhuizen bezoeken hebben? Haar eerste make-over was van haar eigen meisjeskamer. Die ze van roze bloemetjesparadijs omtoverde in iets heel anders, met bruin vilt op de muren en chromen details zoals een Knoll-designstoel. Ze verslond het tijdschrift Architectural Digest en dan vooral de voor-en-nafoto’s.
Creatieve elite
“Mijn moeder zegt dat elke keer als ze thuiskwam, ik weer iets had veranderd in huis en meubels had verplaatst. Het zat echt vanaf jonge leeftijd in mijn bloed”, vertelt Kelly vanuit haar studio in Londen. Ze groeide op in kringen van kunstenaars en de creatieve elite. Haar gevoel voor ontwerpen moet zijn opgevallen, want bevriende volwassenen begonnen haar al snel in te schakelen voor make-overprojecten. Op haar zestiende ‘deed’ ze al haar eerste keuken. Er zijn vast niet veel meisjes die op die leeftijd hun eerste designopdracht binnenhalen.
“Een vriendin van mij had een affaire met een beroemde autocoureur en op een of andere manier kreeg ik de job om zijn huis in te richten. Dat was eigenlijk het begin van alles. Daarna kwam er een huis van een beroemde acteur.” Wat bezielde mensen om een zestienjarige los te laten gaan in hun huis? “Ik was goed en ik had zelfvertrouwen”, zegt Kelly alsof het de normaalste zaak van de wereld is. “Mijn vader was overleden toen ik ook zestien was. Ik erfde een appartement en mensen hadden gezien wat ik daarmee had gedaan.” Adverteren heeft Kelly dan ook nooit hoeven doen. “Mijn moeder kende veel journalisten en door haar leerde ik die mensen ook kennen. Zo kreeg ik het voor elkaar dat ze over me gingen schrijven. Het huis van de coureur kwam bijvoorbeeld in House & Garden.” En zo begon het balletje te rollen.
Kelly Hoppen: The Queen of Taupe
Haar specifieke esthetiek zat er eigenlijk al meteen in, behalve dan misschien bij die eerste keuken – “a disaster”. Ze is nog steeds trots op alle huizen die ze heeft gedaan. ‘East meets west’ is zo’n kreet die van alles kan betekenen. Voor Kelly is het heel specifiek, de grondslag van haar designfilosofie.
“Voor mij betekent dat niet het cliché van een Boeddhabeeld in elke kamer. Het gaat om het belang van balans, zen en harmonie die je in oosterse en vooral Japanse interieurs ziet. Het gebruik van lijnen en grids, het gestructureerde en het lege van het oosten combineer ik met prachtige designstukken, zoals een Eames-stoel uit het westen. Ook mijn liefde voor het mixen van verschillende texturen, zoals een ‘goedkope’ stof als ruw linnen met luxueus fluweel, is daar een goed voorbeeld van. Die balans tussen oost en west vind ik nog altijd inspirerend. Hoewel mijn stijl zich natuurlijk heeft ontwikkeld, gebruik ik die elementen nog steeds. Vanmorgen was ik nog bezig met een project in Portugal waarin het ook weer terugkomt. Het is fundamenteel voor mijn filosofie. Het is de reden dat ik dit werk nog steeds doe.”
Toevluchtsoord
De passie die ze voelt voor haar visie op interieur wil ze niet alleen overbrengen in de huizen van haar cliënten, maar op iedereen. Het is de reden dat er al heel wat boeken van haar hand zijn verschenen die verdergaan dan koffietafelboeken met mooie plaatjes. Het zijn handleidingen om haar filosofie in de praktijk toe te passen. “Mijn ideeën over stijl werken voor mensen omdat ik niet dicteer hoe je moet leven. Ik geef een basis en daar kun je zo veel of zo weinig van nemen als je wil en je eigen identiteit aan toevoegen. En dat hoeft niet duur te zijn. Vooral nu, na covid, geloof ik meer dan ooit dat je huis je toevluchtsoord is en iedereen wil dat zijn thuis fabulous is.”
Een van haar motto’s luidt: ‘declutter, reboot, restart’, waarmee ze mensen wil aanmoedigen wat makkelijker dingen te veranderen en weg te gooien. “Het gebeurde mij zelf laatst nog. Ik kon het laatje van mijn nachtkastje niet meer openkrijgen omdat ik er zo veel in had gepropt wat ik niet op het kastje wilde zetten. Als je die spullen dan wegdoet, is dat zo’n opluchting.” Inmiddels is haar stijl opgenomen in de curricula van de meeste designopleidingen van het Verenigd Koninkrijk. “Ik ben zelfs een bijvoeglijk naamwoord geworden, als in dat mensen iets ‘very Hoppen’ vinden!”
Ze wordt ook wel ‘the Queen of Taupe’ genoemd vanwege haar liefde voor neutrale kleuren. Voor haar services to interior design kreeg Kelly in 2009 de koninklijke onderscheiding Member of the Order of the British Empire. In 2020 werd ze zelfs een Commander of the British Empire vanwege haar bijdrage aan het goede doel. “Het is een van de hoogtepunten van mijn leven, dat voelt echt als waardering voor mijn werk. En ik ben gek op de Royal Family.”
Minder controlfreak
Terug naar de Cotswolds. Ondanks haar levenslust en passie voor haar vak is Kelly op een punt in haar leven dat ze het iets (íéts) rustiger aan wil gaan doen. Niet alleen heeft ze officieel de pensioengerechtigde leeftijd bereikt, de laatste jaren stonden ook in het teken van gezondheidsperikelen. Twee jaar geleden werd bij haar borstkanker geconstateerd. Ze waren er gelukkig in een vroeg stadium bij en eerder dit jaar vierde ze dat ze een jaar daarvoor de all clear had gekregen. Omdat ze zelf acht jaar lang alle oproepen voor het bevolkingsonderzoek had genegeerd zet ze zich sindsdien in om het belang van regelmatig onderzoek te promoten.
Daarnaast heeft ze op werkgebied gas teruggenomen en probeert ze haar dagen in de Londense studio te beperken tot drie per week. “Ik ben er echt wel beter in geworden om te ontspannen, in plaats van altijd maar door te gaan op adrenaline. Nu ik ouder ben besef ik dat ik alles kan doen wat ik wil, als ik het maar goed plan. Ook heb ik een geweldig team van vijftig mensen van wie ik heus niet altijd de handen hoef vast te houden. Ik ben nu veel minder een controlfreak.” Dat is meteen ook haar advies aan jongere vrouwen: “Opgroeien is wat mij betreft leren om nee te zeggen en te weten wanneer ja het juiste antwoord is. Ook moet je leren om eerlijk te zijn, naar jezelf en naar anderen, over wat je aankunt. Als je jong bent, denk je vaak dat je alles kan én moet doen. Dat keihard werken de manier is om succesvol te zijn. Dat is ook wel zo, maar ik kan nu pas echt toegeven dat ik ook mijn vrije tijd nodig heb en verdien.”
Haar huis in de Cotswolds speelt een belangrijke rol bij deze nieuwe, meer ontspannen lifestyle. Kelly was pre-corona al een tijdje op zoek naar een optrekje in de Cotswolds toen ze stuitte op deze voormalige lammerschuur. Op dat moment letterlijk een stapel stenen, maar er was wel al een ontwerp en de keuken en badkamer waren al besteld. Ze besloot de gok te wagen, ook al had John zijn twijfels. Haar ontwerpproces liep synchroon met de wederopbouw van het huis. Tijdens de pandemie kwam alles een tijdje stil te liggen – “helaas, anders had ik daar kunnen gaan wonen” – maar zo snel als het kon gingen ze verder. Over de jaren had ze een hele opslag vol meubels die ze nog nergens kwijt kon. Ze besloot die bij elkaar te brengen in deze nieuwe verbouwde schuur. Het resultaat: een ‘luxe ratjetoe’ van zeldzame vintage stukken, zoals een oude tafel van de Italiaanse ontwerper Willy Rizzo.
Het huis heeft twee grote woonkamers, vier slaapkamers en vier badkamers, een keuken en eetkamer, en kijkt aan drie zijden uit op een binnenplaats. En dan is er nog een vrij uitzicht op de velden die zich rondom uitstrekken. Het uitgangspunt voor het interieur: het zou easy moeten voelen om in dit huis te verblijven. “Heel anders dan ons nieuwe huis in Londen, waar het herinrichten een jaar heeft geduurd. Ik heb het hier zo eenvoudig mogelijk gehouden”, legt Kelly uit. “Ik heb vijf neutrale kleuren gekozen voor de stoffen, maar gebruik die in uiteenlopende texturen. Overal hangen dezelfde ongevoerde witte linnen gordijnen en alle keramiek is matgrijs, gebroken wit of zwart.” Ze vervolgt: “Het is echt de bedoeling dat je hier meteen ontspant. Ik wil dat als vrienden hier komen logeren zij zich thuis voelen. Dat ze het gevoel hebben dat ze overal lekker kunnen neerploffen, zonder bang te zijn dat ze iets verstoren.”
Geen country-livingclichés voor Kelly Hoppen
Met het palet van neutrale kleuren en het gebruik van materialen zoals linnen, jute, bamboe en gietijzer ontwijkt Kelly de clichés van het knusse country living dat nog steeds wijdverbreid is in Engeland. “Veel ruimtes zijn niet eens gevuld. Veel Engelse countryhuizen zijn volgepropt met spullen. Hier kom je de hal binnen en staat er alleen een lange tafel met wat beeldschoon keramiek gevuld met wat bloemen en takken. Het voelt leeg, maar gevuld – als dat ergens op slaat.”
De woonkamer wordt in tweeën gedeeld door een grote houtkachel in het midden, die wordt omgeven door een muur van baksteen. Het ene deel van de kamer noemt ze de “zomerwoonkamer”. Vanwege het krijtwit en de zachte beige- en grijstinten die ze heeft gebruikt, en de twee bamboestoelen die ze al een tijd had, maar nog nooit gebruikt had. In de andere helft zit ze graag ’s morgens te lezen en mail te doen. Er staan twee enorme loveseats en een grote ottoman als salontafel, bekleed met een gestreepte Hongaarse linnen stof. De keuken is het hart van het huis. “Een gezellige keuken heeft een bar nodig met hoge krukken, daar trekt iedereen vanzelf naartoe. Als we in de country zijn kook ik veel meer, daar borrelen we met z’n allen terwijl ik sta te koken. In de zomer gooien we de deuren naar buiten open en kunnen we daar zitten. In de winter verzamelen we ons rondom de haard in de eetkamer.”
Instant tuin
Kunst is belangrijk voor Kelly en ook dit huis hangt vol met vooral veel fotografie. Haar broer Michael heeft al jaren een bekende galerie gespecialiseerd in fotografie. Het is dus geen wonder dat ze zelf inmiddels ook een behoorlijke collectie heeft. Favoriet is de legendarische Franse fotograaf Jacques Lartigue en hoewel ze vroeger voornamelijk werk in zwart-wit verzamelde, komt daar tegenwoordig steeds meer kleur bij. Dan is er nog de tuin. “Onze binnenplaats en tuin zijn fantastisch. Ik heb ze ontworpen met tuinarchitect Stephen Woodhams, met wie ik al vaak heb samengewerkt. Ik wilde een ‘instant tuin’, zei ik tegen hem. Dus heb ik nu veel kunstig gesnoeide struiken en heggen, wat nogal arbeidsintensief blijkt te zijn qua onderhoud. Verder staan er overal grote Belgische potten met bloesembomen en olijfbomen. En achterin hebben we een vlonder van steigerhout gebouwd met wat enorme loveseats waar je aan het einde van de dag de zon onder kunt zien gaan.”
Kelly Hoppen is iemand die zich niet overdreven hecht aan huizen. Als een ander project zich voordoet is ze daar altijd wel voor in. “Het is net als bevallen. Je zegt dat je het nooit meer doet, maar voordat je het weet is het weer zover. Ik ben zelf niet zo bang om te verhuizen, ik doe het al mijn hele leven.” Met deze voormalige lammerschuur heeft ze wel een stukje hemel op aarde weten te creëren, dus het plan is om hier voorlopig nog even te blijven. “Iets aan de Cotswolds maakt het heel bijzonder, het is echt een magische plek. Zodra we wegrijden uit Londen, lijkt het alsof een elastiek dat altijd strakgespannen staat ineens los wordt gelaten.”
Dit interview werd eerder gepubliceerd in het september/oktobernummer van Vogue Living 2024. Styling Charissa Hogerheijde