Goede voornemens: we schreeuwen ieder jaar dat ze outdated zijn, maar toch zijn we allemaal weer bezig met het delen van onze ins en outs-lijstjes. Je hebt ze vast wel voorbij zien komen op social media, maar laten we eerlijk zijn: we gaan die waslijsten toch nooit helemaal lezen. Vogue-redacteuren pakken het daarom iets concreter aan, met specifieke doelstellingen die minder overweldigend zijn.
Ins en outs voor 2025
Het is zeker geen nieuwe traditie meer: mensen die hun voornemens op social media delen. Wat wel nieuw is, is dat de lijstjes erg specifiek zijn. Op die manier lijken de delers ervan authenticiteit te willen uitstralen. Een lijst met goede voornemens – die op het eerste gezicht heel moeiteloos overkomt – is namelijk een sterk gecureerde lijst vol met niche hobbies en bepaalde voorkeuren, verborgen onder simpele steekwoorden in de herkenbare San Francisco-lettertype van de notities-app.
Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.
Bovendien zijn de outs vaak discutabel, aangezien de focus meer ligt op het afkraken van oude (micro)trends dan het achterlaten van slechte gewoontes. Het benadrukt hoe snel we binnen een jaar (of zelfs korter) weer naar de volgende trend springen, alleen maar om de vorige belachelijk te maken. Dit beperkt zich niet alleen tot mode en esthetiek, maar ook voeding en schoonheidsstandaarden worden hierdoor beïnvloed.
Maar waarom zijn we eigenlijk zo geobsedeerd door het verafschuwen van ’trends’ die zijn afgelopen? Dit is daarom onze enige out: het overdreven veroordelen van trends. Want wie weet, misschien zien we ze in 2025 – of later – weer terug. Zo gaat dat nu eenmaal met trends.