Carine Roitfeld, voormalig hoofdredacteur van de Franse Vogue geniet in haar sensuele bachelor pad in Parijs van haar herwonnen vrijheid. Op haar 69ste denkt ze nog lang niet aan pensioen, heeft de tattooverslaving ingezet, is ze gaan roken en doet ze precies wat zíj wil. “Ik slaap in een slaapzak, te lui om mijn bed op te maken.”
Carine Roitfeld: ‘No time to stop’
Haar 69ste verjaardag vierde Carine Roitfeld groots in Raspoutine, de Parijse nachtclub die de tweede huiskamer was van haar Russische vader. Net als hij viert ze graag uitbundig het leven; thuis is de bar altijd open voor vrienden. Haar haren knipt ze nog steeds zelf – “wat plukken in mijn gezicht om me achter te verbergen, ik kan wat angstig zijn”. Haar kenmerkende zwarte oogschaduw brengt ze nog immer nonchalant aan met haar vingers, de punk-T-shirts met brandgaten, de naaldhakken: all still there. Er zijn echter tatoeages bijgekomen – vijf op haar vingers, verwijzingen naar haar Russische genen, maar nog lang niet genoeg – en ze is recent gaan roken.
Heerlijk mens, prachtige vrouw, een feestje om tijd met haar door te brengen. Dat vond Tom Ford ook, begin jaren negentig, toen hij haar met moeite wist te overtuigen om voor Gucci te komen werken, destijds nog een ingedut lederwarenhuis. “Tom keek naar de manier waarop ik bewoog en probeerde iets van mijn karakter naar zijn collecties te vertalen.” Samen zouden ze een belangrijke esthetische bijdrage leveren aan de hedonistische jaren negentig, met als memorabel hoogtepunt die ene foto, maar daarover later meer. Na haar vertrek bij de Franse Vogue lanceerde Carine in 2012 haar eigen halfjaarlijkse CR Fashion Book. Het magazine is inmiddels al twaalf jaar een succes, dus een pensioen is nog lang niet aan de orde voor de stylish Parisienne. “No time to stop. Kan ook niet, ik heb het geld nodig en zou snel verveeld zijn”, zegt Carine thuis in Parijs.
Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.
“Ik prijs mezelf gelukkig dat ik in deze door jeugd gefascineerde wereld nog kan werken. Ik heb een jonge ziel en nog steeds frisse ideeën. Vannacht werkte ik tot één uur via Zoom met Kim Kardashian in LA aan een campagne. Ze vertrouwt me volledig, alles wat ik voorstel voor de look, het haar, de make-up … Ze volgt het op, maar je kunt zo’n samenwerking nooit voor lief nemen. Je moet ervoor blijven knokken, jezelf bewijzen, want iedereen wil je klanten inpikken. Gelukkig heb ik een gave volgens zowel Tom Ford als Karl Lagerfeld: ik maak anderen beter. Het model, de fotograaf, de designer: ik blijf ze pushen het beste uit zichzelf te halen. Ik ben namelijk geen ‘oui-oui- persoon, iemand die continu tegen zijn opdrachtgever zegt wat die wil horen. Als iets me niet bevalt, zeg ik dat, op het juiste moment.”
Ein-de-lijk een conciërge
Voor de crew van Vogue Living opende Carine Roitfeld de deuren van haar glitzy appartement in Parijs. Twee jaar geleden gekocht op de prestigieuze Avenue Montaigne, pal boven de Prada-store – íémand moet er wonen. “Ik kom vast over als een snob, maar ik heb ein-de-lijk een conciërge; zo’n veilig gevoel en zo’n luxe. Bloemen en pakketjes worden boven gebracht, als ik mijn sleutels vergeet maakt hij de deur voor me open. Heerlijk.”
Carine is de verpersoonlijking van haar huis: bijna alles is er zwart, buiten- gewoon smaakvol bijeengebracht en voorzien van een sensueel sausje. Sinds haar breuk met Christian Restoin, de man met wie ze veertig jaar haar leven deelde en oprichter van het merk Equipment, huurde ze twee jaar een appartement in het twaalfde arrondissement, totdat haar droomappartement in het achtste voorbijkwam. Eindelijk weer terug op de rechteroever, waar ze geboren is, zegt ze.