Onlangs waren we in Parijs bij de exclusieve lancering van de samenwerking tussen Rabanne en H&M. Daar spraken we met Julien Dossena, creative director bij Rabanne, over de collab. Die behelst meer dan alleen mode: de Fransman ontwierp ook items voor H&M Home, de interieurlijn van de Zweedse keten. Daarover gingen we opnieuw in gesprek met Dossena. “Dit is echt een exciting ervaring geweest.”
Julien Dossena over Rabanne H&M Home
Tijdens ons gesprek in Parijs vertelde Dosenna al over de Rabanne H&M-collectie. Deze is veelomvattend, met niet alleen vrouwenmode, maar ook items voor mannen en dus Rabanne H&M Home-artikelen. In de dames- en herencollectie zitten behoorlijk wat stukken met het kenmerkende metallic van Rabanne. Ook in de interieuritems komt dit terug. Denk aan een zilverkleurige bijzettafel, vaas en drinkfles. Ook zijn er kleinere items zoals speelkaarten en dobbelstenen, uiteraard zilverkleurig. Dosenna: “Rabanne is een speels merk, zo was de oprichter zelf ook. Daarbij werd ik voor de hele collectie geïnspireerd door het idee van een pool party of afterparty, en daarbij hoort een kaartspel.” Daarover zo meer. Eerst over het idee van de collectie.
Julien, waarom wilden jij en Evelina Kravaev Söderberg, Head of Design & Creative bij H&M Home, zo’n uitgebreide Rabanne H&M Home-collectie creëren?
“Nou, het eerste idee dat ik voorstelde aan H&M was gericht op de lifestyle van het merk. Natuurlijk is er een hedonistische kant van Rabanne waar ik van hou – speels, licht en leuk, met popcultuurreferenties – maar er is ook een pragmatische kant. Ik wilde iets doen met dit idee van inclusief, instinctief plezier. Dit is losjes gebaseerd op het beeld van een pool party in de jaren zeventig, zoals een foto van Helmut Newton. Ik dacht dat zo’n lifestyle-idee heel goed kon werken voor zowel een H&M Home-collectie als een modecollectie.
Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.
Als ik mijn modecollecties ontwerp, stel ik me altijd een vrouw on the move voor. Ze werkt, leeft, haalt haar kind op van school, bezoekt haar oma, gaat naar kantoor. Het was dus heel logisch om me voor te stellen dat ze zich thuis klaarmaakt voor een feestje, een badjas draagt als ze onder de douche vandaan komt, bloemen in een vaas zet, drankjes serveert in metalen bekers en later met haar vrienden gaat kaarten als het feestje voorbij is. Ik vond het belangrijk dat de collectie allesomvattend is. Een sterk artistiek statement, in plaats van slechts een paar accessoires. Ik vond het ook een authentieke uitbreiding van ons merk, omdat onze oprichter Paco Rabanne in de jaren zeventig huishoudelijke artikelen en objecten ontwierp.”