Ze kiezen hun eigen, niet altijd even makkelijke weg, houden van dieren én van de jacht en zijn allemaal razendcreatief. Keramist Anouk Kramer en haar dochters Pipi, Riva en Lieve belichamen het archetype wild woman – sterk, onafhankelijk en eigengereid. Zo leven ze ook, te midden van de natuur in hun zorgvuldig gerestaureerde stolpboerderij De Zwarte Haan in het Noord-Hollandse lintdorp Spijkerboor.
Keramist Anouk Kramer en haar dochters zijn van het archetype ‘wild woman’
Inmiddels zijn oudste dochters Pipi (21) en Riva (20) uitgevlogen, maar de Zwarte Haan blijft een warm familiehuis, een veilig nest waar het de zoete inval is. “Ik denk dat als je buiten bent opgegroeid, dat die lokroep blijft, dat de natuur blijft trekken. Dat zal, naast onze hechte band, de reden zijn waarom ze nog vaak over de vloer komen”, vertelt keramist Anouk Kramer (54), wier werk varieert van met de hand gedraaid serviesgoed tot sculpturen en kunstobjecten. De landelijke omgeving waar ze woont met man Leo (59) en jongste dochter Lieve (19) inspireert haar continu.
Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.
Hoewel Spijkerboor op een steenworp afstand ligt van Amsterdam, is het bijna niet te bevatten dat je hier zo dicht bij de stad zit. Het voelt ver van de bewoonde wereld waar je, eenmaal door de voordeur, een bijna oud-Hollands tafereel binnenwandelt. In de keuken ligt op het gietijzeren Aga-fornuis een broek te drogen, in de metershoge nok van de stolp hangen waslijnen en in en om de boerderij leeft een bonte verzameling dieren – van newforest- pony Mara tot Spaans paard Pepe, hond Gijsje, pup Jan en vele kippen en schapen. “We zitten hier in onze eigen bubbel”, zegt Anouk lachend.
Niet te romantisch
Achter de stolpboerderij openbaart zich een omvangrijk natuurterrein. “Het Jisperveld, waarvan een deel onder Natuurmonumenten valt en gelegen is nabij een aantal plassen, is circa 2200 hectare groot. Zijn dat 2200 voetbalvelden? Dat zou zomaar kunnen.” Het is de reden waarom ze hier voor geen goud meer weg willen. Anouk: “Of ik in de winter nu door een mistig sprookjeslandschap wandel of in de zomer een rondje over het water vaar, ik kom geen ziel tegen. Althans, vrijwel nooit. Het voelt verlaten, en dat geeft het een heel eigen sfeer.”
De omgeving was ook precies waar Anouk en Leo in eerste instantie voor vielen. “Dit natuurgebied is wat ruiger dan aan de overkant van het water, in de Beemster. Daar heb je het kenmerkende drooggelegde polderlandschap, terwijl deze kant van het water oud land is, zoals Holland eruitzag voor de Gouden Eeuw – wilder, puurder. De natuur gaat hier meer haar eigen gang. Een deel lag zelfs ooit aan zee, toen de walvisvaart nog hoogtij vierde.” Frappant detail, omdat Leo’s familie uit Urk komt en zijn overgrootvader nog walvisvaarder was. In Riva’s slaapkamer heeft Anouk met magneetverf een enorme, gitzwarte walvis geschilderd en door de hele boerderij zijn haar schilderingen van verscheidende jachttaferelen te zien – niet te romantisch, eerder robuust-rustiek.