8-prachtige-koffietafelboeken-om-je-interieur-mee-te-verrijken-325765
©Jouke Bos, Vogue Living, maart/april 2024 – de boekenkast in het huis van Pernille Teisbaek

Ze prijken prachtig op je salontafel, op je dressoir of in de kast, opgestapeld, breed uitgestald of rechtopstaand: we hebben het over koffietafelboeken. Ze staan bekend om hun kleurrijke vormgeving en barsten van de uitzonderlijke fotografie, waardoor je interieur niet alleen een kleurrijke en intellectuele upgrade krijgt, maar je ook jouw hobby, interesse of passie als het ware in je eigen woonkamer tentoon kunt stellen.

Koffietafelboeken voor jezelf of een ander

Koffietafelboeken kunnen over allerlei onderwerpen gaan. Ze zijn een ode aan een specifieke fotograaf of een muze, duiken in een bepaalde geschiedenis of tonen de mooiste reisbestemmingen of architectuur. Wil je jouw verzameling uitbreiden of zoek je nog een mooi exemplaar om cadeau te geven? Vogue tipt een aantal koffietafelboeken die jij en jouw dierbaren voor altijd willen bewaren.

Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.

Dior by Mats Gustafson Vol. II

Kunstenaar Mats Gustafson brengt opnieuw de silhouetten van Diors creative director Maria Grazia Chiuri tot leven in dit nieuwe koffietafelboek. Ook in deze tweede editie vatten zijn scherpe lijnen en romantische aquarellen de essentie van de Dior-stijl. Ideaal om doorheen te bladeren voor de nodige inspiratie, en het staat daarnaast geheid prachtig op iedere salontafel of elk dressoir.

Dior by Mats Gustafson
©Dior

Koffietafelboek Dior by Mats Gustafson Vol. II, € 83,64

The New Stijl

Nederland kent behoorlijk wat creatief talent. In het koffietafelboek The New Stijl vind je een verzameling van de spraakmakendste Nederlandse namen. Zo tref je in het boek werk aan van Botter, Carlijn Jacobs, fotografenduo Inez & Vinoodh, modeontwerpster Iris van Herpen, modeontwerper Ronald van der Kemp en fotograaf Viviane Sassen. Het boek is verkrijgbaar in drie verschillende kleurencombinaties, dus er is er altijd wel eentje die perfect in jouw interieur past.

Koffietafelboek The New Stijl
©The New Stijl

Koffietafelboek The New Stijl, € 75

Pop Book

Streatwearmerk Pop bestaat tien jaar, en viert dat met een koffietafelboek waarin ze laten zien wat skatecultuur is. Het Amsterdamse Pop is in tien jaar uitgegroeid tot een streatwearmerk dat bekendstaat om hun ontwerpen geïnspireerd door de skatecultuur, en natuurlijk om hun uiteenlopende maar altijd interessante collabs. Zo werkte het merk onder meer samen met Burberry, Adidas en Carhartt WIP, en prijkten op hun kleding zowel Nijntje als de illustraties van Joost Swarte. In het boek zoomt het merk in op de skatecultuur, die ten grondslag ligt aan het merk. Verwacht een boek vol skatefotografie en iconische campagnes van Pop, die de scene op je salontafel tot leven brengen.

Het koffietafelboek van Pop voor op je salontafel
©Pop Trading Company

Koffietafelboek Pop Trading Company 2013-2023, € 80

The Colors of Sies Marjan

Het New Yorkse modehuis Sies Marjan, in 2016 opgericht door de Nederlandse Sander Lak, stond bekend om het expressieve gebruik van kleur, proporties en revolutionaire stoffen. In het koffietafelboek The Colors of Sies Marjan – van vierhonderd pagina’s dik – blikt Lak terug op het cultmodemerk. Het bestaan ervan was misschien van korte duur, het merk heeft wel degelijk een stempel op de modewereld gedrukt. Naast de reis van het modehuis tref je in het boek ook veel beelden en interviews aan.

The Colors of Sies Marjan
©Bol.com

Koffietafelboek The Colors of Sies Marjan, € 47,79

Proud South

Trendwatcher en designcurator Lidewij Edelkoort sloeg voor het boek Prouth South de handen ineen met de Braziliaanse Lili Tedde en vormgever en illustrator Mariola Lopez Mariño om talenten uit Latijns-Amerika, Afrika, Zuid-Azië en Zuidoost-Azië een platform te geven. “Een zuidelijke generatie creatievelingen staat op”, aldus Edelkoort. In het boek prijkt onder meer het werk van de Marokkaanse fotograaf Mous Lamrabat en de Senegalese kunstenaar Omar Victor Diop.

Proud South
©Bol.com

Koffietafelboek Proud South, € 85

Louis Vuitton: Virgil Abloh

Wijlen Virgil Abloh, creative director van Louis Vuitton menswear, heeft heel wat betekend voor het Franse modehuis. Het koffietafelboek Louis Vuitton: Virgil Abloh brengt een ode aan de Amerikaanse modeontwerper, die eind 2021 overleed aan kanker. Het boek toont 320 afbeeldingen, onder meer van de acht collecties die Abloh op zijn naam zette.

Koffietafelboek over Virgil Abloh
©de Bijenkorf

Boek over Virgil Abloh, € 140

Entryways of Milan

Ook aan de architectuurliefhebber is gedacht. In dit prachtige koffietafelboek toont creative producer Karl Kolbitz 144 dromerige entreehallen in Milaan uit de jaren negentig. Wie ooit voor een stedentrip naar de Italiaanse stad afreisde, weet waarom Kolbitz besloot om dit stukje architectuur van de stad uit te lichten. Van indrukwekkende trappen tot een overdaad aan marmer: van zulke hallen kan je toch alleen maar dromen.

Koffietafelboek Entryways of Milan
©Bol.com

Boek Entryways of Milan, € 49,45

Rihanna

Hoewel dit koffietafelboek met iconische foto’s van Rihanna al sins 2019 verkrijgbaar is, begrijpen wij goed als deze nog steeds bovenaan jouw wishlist prijkt. Haar stijl, haar muziek, haar impact op de modewereld: wij krijgen geen genoeg van de zangeres. Van snapshots van haar kindertijd in Barbados tot foto’s van achter de schermen bij haar shows: het 504 pagina’s tellende boek geeft je alles wat je wil zien en weten over de zangeres.

Koffietafelboek over Rihanna
©Bol.com

Boek over Rihanna, € 140

Zijn jouw dierbaren dol op interieur? In deze lijst tippen we nog twintig interieurcadeaus.