Vicky Bennison, de culinaire auteur die in 2014 het geliefde Instagramaccount Pasta Grannies lanceerde – dat snel viral ging nadat het Vaticaan een van haar video’s afspeelde – heeft honderden Italiaanse grootmoeders door heel Italië gevolgd die in een bescheiden omgeving hun geliefde thuisrecepten maken. Als iemand kan spreken over de absolute pretentieloosheid en oorsprong van nonna chic, dan is zij het wel.
“Iemand die we onlangs filmden, die pasta maakt in Sicilië, was koeienhoeder toen ze jonger was; ze hielp haar vader overdag op de boerderij en schreef ’s avonds poëzie. Het verschil is dat wij een vrije keuze hebben of we pasta maken; zij moest het leren om te kunnen trouwen. Ze kreeg dan te horen dat als ze niet goed pasta kon maken, ze ook geen fatsoenlijke man zou krijgen.”
Nonna’s waren – en zijn – “de steunpilaar van de Italiaanse keuken”, zegt Bennison. Nadat ze genoeg chefs had horen zeggen dat ze geïnspireerd waren door de keuken van hun nonna, besloot ze de vrouwen waar ze het over hadden op te zoeken. Velen waren verrast. “Ik bedoel, het is als het openen van een blik bonen voor hen”, zegt ze. “Een geweldige vrouw, Pina uit Genua, begreep niet waarom we terugkwamen om haar te filmen terwijl ze gnocchi maakte: ‘Je komt toch niet helemaal hierheen om mij gnocchi te zien maken?’, vroeg ze dan.”
Nooit meer iets missen van Vogue.nl? Meld je nu aan voor de nieuwsbrief en ontvang het laatste fashion- en beautynieuws.
De Italiaanse keuken zorgt voor verbinding
Het is duidelijk dat de waardering voor eten en het comfort van de Italiaanse keuken een groot deel van de allure is als het gaat om de nonna-esthetiek in ons interieur. “Eten is liefde, nietwaar?”, aldus Bennison. “Het voedt niet alleen het lichaam, maar heeft invloed op hoe je je voelt – een grote kom pasta zorgt ervoor dat je je beter voelt.”
Onlangs nam Zara Home contact op met Bennison om te vragen of haar Pasta Grannies het boegbeeld mochten zijn van Zara Home’s nieuwe collectie van huishoudelijke artikelen, nadat zij een reportage hadden gezien op de omslag van de Spaanse krant El País. Bennison stemde ermee in op voorwaarde dat de echte nonna’s zouden figureren en een vergoeding zouden krijgen, en zo zijn Maria Argnani uit Faenza, Leondina Micolucci uit Brisighella en Nadia Bassignani uit Genua nu de gelukkige sterren van een internationale campagne. Voor de goede orde: hun pastagerei en koperen potten hebben de goedkeuring van de drie vrouwen, verzekert Bennison.
Het is natuurlijk toepasselijk dat deze vrouwen en hun levensstijl worden geprezen als de hoeders van de nonna-core. Bettina – zelf nu een nonna – is “enorm gevleid” dat de generatie van haar dochter de charme van haar Italiaanse tradities terugvindt. “Je verwacht niet dat jonge mensen geïnteresseerd zijn in oude vormen en dingen die nog met de hand worden gemaakt, dus ik ben ongelooflijk trots en vereerd dat mensen dingen willen die echt zijn, en die we allemaal kunnen delen”, zegt ze. “Mensen hebben altijd de behoefte gehad aan het comfort van dingen die niet per se oud zijn, maar altijd vol liefde zitten.”
Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd door Vogue UK.