rust-in-je-huis-rust-in-je-hoofd-6-dagelijkse-gewoonten-voor-een-opgeruimd-leven-316604
©Marc de Groot, Vogue Nederland, Mei 2023

Eerder bespraken we al de voordelen van een gestructureerd leven, maar we voegen er nog iets aan toe om de positieve cirkel van leven zonder rommel – natuurlijk zónder obsessief te zijn – te sluiten: de voordelen van een opgeruimd leven. Er is namelijk ook een duidelijke relatie tussen het stresshormoon cortisol en leven in een rommelige ruimte. Experts Alicia Martínez en Alicia Iglesias geven zes tips: deze dagelijkse gewoonten zorgen niet alleen voor een opgeruimd huis, maar daardoor ook voor minder stress.

De relatie tussen rommel en cortisol

De relatie tussen rommel en het hormoon cortisol wordt bevestigd door verschillende internationale neurowetenschappers. Psycholoog Pilar Guerra legt uit: “Er zijn onderzoeken die aantonen dat mensen met een vies of rommelig huis een hogere cortisol-niveau hebben. De conclusie is dat vuil en rommel in huis kan bijdragen aan angst of zelfs een depressie.”

Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.

Onze hersenen en visuele cortex (een deel van de hersenen dat betrokken is bij de visuele waarneming, red.) worden namelijk overweldigd wanneer er veel spullen in het zicht staan en wanneer een ruimte onoverzichtelijk oogt. Daarom spreken we met twee opruimexperts over hun dagelijkse, eenvoudige gewoonten die voor een opgeruimd huis zorgen. Nee, je hoeft dus geen uitgebreide make-over á la Marie Kondo te ondergaan; het gaat om het leggen van een basis.

6 tips voor een opgeruimd huis

De mandjes-truc

De opruimexperts houden ervan om verschillende soorten manden en bakken te hebben, en vervolgens alles per categorie te sorteren. “Ik heb een mand waarmee ik door het huis ga om alle dingen die niet op hun plaats liggen in te doen. Daarna leg ik ze snel weg, zonder tijd of moeite te verspillen”, vertelt Alicia Martínez.

Verzamel geen kaartjes, dozen en reserveknopen

Dankzij onze ‘voor het geval dat’-angst hebben we de neiging om veel voorwerpen te verzamelen die rommel in de hand werken en meestal niet nodig zijn. Denk aan dozen, bonnetjes en reserveknopen. Beide experts adviseren om de dozen in kwestie niet langer te bewaren dan de retourperiode van het item dat je hebt gekocht, en om de reserveknopen niet te verzamelen tenzij ze écht nog nodig kunnen zijn (spoiler: dat zijn ze meestal nooit). Ook raden ze aan om bonnetjes alleen te bewaren als je van plan bent iets terug te sturen of als het van een cadeau is. Iglesias is een voorstander van het digitaal bewaren van deze bonnetjes, als dat mogelijk is, in mapjes in je mail. Ook deze mapjes moeten van tijd tot tijd worden geleegd. Martínez wil “elke dag minder en minder verzamelen”. “Ik probeer ruimte over te laten voor wat me echt gelukkig maakt.”

Ventileer de ruimte als je opstaat

De experts raden aan om je huis te luchten als je opstaat, en je bed met de raam open op te maken. Los van de hygiënische voordelen heeft deze gewoonte voor Alicia Martínez ook een emotionele connotatie: “Ik sta op zonder te snoozen; zo word ik actief. Ik zet de ramen van mijn kamer open en laat de lucht minstens tien minuten ventileren. Deze tijd gebruik ik om het bed op te maken, mijn tanden te poetsen en me klaar te maken. Dat geeft dat me een klein, maar waardevol gevoel van voldoening”, legt ze uit.

Doe deze drie dingen meteen als je thuiskomt

Martínez herinnert ons aan het belang van drie basisgewoontes: leg je sleutels op een plek waar je ze altijd kunt vinden (bijvoorbeeld in een mandje bij de ingang), berg je schoenen meteen op als je binnenkomt (en draag in plaats daarvan je pantoffels in huis) en hang je jas meteen op zodra je thuiskomt. “Het zijn kleine maar krachtige gewoonten die bijdragen aan dagelijkse netheid. Door rommel te vermijden, bespaar je bovendien tijd”, voegt ze eraan toe.

Zorg voor een avondroutine

Besteed aan het einde van de dag een paar minuten aan het opruimen van je huis. Voor Martínez betekent dit dat ze de zithoek netjes achterlaat en het aanrecht schoonmaakt. “Op deze manier tref ik, als ik wakker word, een ruimte aan die mentale helderheid en welzijn stimuleert”, legt ze uit. Deze gewoonte zou volgens Iglesias ook het volgende moeten omvatten: “Je kleren voor de volgende dag klaarleggen, je werktas alvast inpakken en je agenda controleren”.

De gouden regel voor kleine dingen

“Ik denk dat het vooral belangrijk is om van kleine dingen niet te veel te hebben. Haarelastiekjes vermenigvuldigen zich snel en lippenbalsems ook – het zijn vaak de producten die een lage prijs hebben. Mensen raken geïrriteerd als ze meer kopen dan ze nodig hebben”, legt Iglesias uit. De expert raadt aan om ze in kleine doosjes in je badkamerlade te bewaren. In je tas kun je ze het best in kleine zakjes stoppen. De expert vindt het sowieso handig om haar handtas te organiseren met behulp van kleine tasjes: één voor toiletartikelen en één voor technologie, zoals koptelefoons en opladers. Probeer het zelf ook eens uit.

Dit artikel werd oorspronkelijk gepubliceerd door Vogue ES.