Door de pandemie brengen we meer tijd thuis door. En meer tijd, betekent vaak ook meer aandacht. Volgens een recent rapport stegen de uitgaven in huis in de loop van het jaar van 373 miljard dollar naar 405 miljard dollar. E-commercesites groeiden over de hele linie met een marktsegment in het bijzonder: vintage meubels.
Vintage meubels
Zo zag vintage en tweedehands meubelzaak Chairish een omzetstijging van 60 procent. Luxe verzamelsite 1stDibs, waarvan de grootste categorie home is, kende een stijging van 23 procent. Ondertussen zegt Kaiyo, een startup die zichzelf de ‘Thred-Up for Furniture’ noemt, dat ze maand na maand een driecijferige groei hebben gezien. In dit artikel vertellen we je waarom vintage winkels momenteel zo populair zijn.
Investering
Het gemakkelijke antwoord zou zijn dat de verzending over het algemeen goedkoper is – een letterlijk verkoopargument – vooral in onzekere economische tijden als deze. Erfgoed en verzamelobjecten vlogen ook uit de schappen: 1stDibs kon Mario Bellini’s Camaleonda Sofa, Ray en Charles Eames’s Lounge Chair en de Ultrafragola-spiegel niet op voorraad houden. Ook Chairish zag gebruikers de Togo-bank van Michel Ducaroy met winst verkopen. In zijn jaarverslag zei Kaiyo dat ze een DDC On the Rocks-bank hadden verkocht voor maar liefst 18.346 dollar – verre van een koopje.