Tijdens de salonsales van kunstenaar San Ming in zijn appartement in Amsterdam Oud-Zuid is alles binnen 45 minuten uitverkocht – schilderijen worden soms nog nat onder zijn kwasten vandaan gegrist. Vogue Living bezocht hem thuis én in zijn favoriete vakantievilla op Mallorca, boven op een berg, met nauwelijks muren en alleen maar ramen. Een paradijs, maar bij storm een hel.
Kunstenaar San Ming: ‘Praktisch vind ik maar saai’
Vanaf de weg is het strakke Richard Neutra-achtige jarenvijftighuis – twee betonblokken op elkaar, veel hout en enorme ramen die volledig open te schuiven zijn – geheel aan het zicht onttrokken. Het ligt er compleet privé, in het hoge noorden van Mallorca, tussen Pollença en Alcúdia, ver weg van de toeristenmeute. Beeldend kunstenaar San Ming (69) – ‘zeg maar Ming’ – ontdekte het bij toeval, komt er al vijftien jaar en direct na arriveren volgt steevast hetzelfde ritueel: een deel van de meubels versleept de voormalig stylist naar een slaapkamer, omdat de inrichting hem te truttig Spaans is.
“Veel schommelstoelen. Het wordt namelijk vaak gehuurd door grote groepen, maar ik verblijf er alleen of met mijn goede vriendin Marijke Bijkerk, voormalig eigenaar van vintagewinkel Lady D. Ik heb al die zooi dus niet nodig. Het huis heeft negen slaapkamers en kost een vermogen; de eigenaar verklaart me voor gek dat ik het in mijn uppie huur, maar het is er zó heerlijk. Ten eerste is het waanzinnig goed ontworpen en heeft het, pal aan de baai, een fantastisch uitzicht op de bergketen Serra de Tramuntana. En dan is er nog een ongelooflijk mooie tuin, wild en vol gigantische aloëplanten, die zestig meter naar beneden gaat en eindigt aan een privéstrand. Het voelt voor mij als thuiskomen. Het is ook de enige plek waar ik níks doe. Alleen ontbijten, lunchen, borrelen en naar buiten kijken – verrukkelijk.”
In de omgeving staan louter huizen waar nooit iemand komt, uitgezonderd de tuinman en het zwembadpersoneel, zegt Ming. “Mevrouw Bertelsmann van de gelijknamige Duitse mediagroep heeft zeven huizen in de straat; allemaal aan elkaar gekoppeld, volledig ingericht, overal kunst en bloemen. Marijke en ik staan er soms door de hekken te turen, maar er is nooit iemand. Op elke paal die je maar kunt vinden hangen tien camera’s, bizar.”
Fucking middle of nowhere
De laatste jaren hebben veel Nederlanders zich op het Spaanse eiland gevestigd, maar die ziet Ming nooit. “Ze zitten voornamelijk bij Sóller, daar vind ik niet zoveel aan. Niet dat dit huis in the fucking middle of nowhere ligt, zoals al die populaire finca’s. Gelukkig niet, want ik hou niet van finca’s. Verschrikkelijk, die dikke muren en kleine raampjes tegen de warmte. Dit huis heeft nauwelijks muren, alleen maar heel grote ramen. Doodeng bij storm.