rotate-ontwerper-jeanette-madsen-over-haar-appartement-in-hartje-kopenhagen-ik-hou-van-dat-jaren-zeventig-lived-in-gevoel-308167
©Vogue Living, Jouke Bos

De helft van het ontwerpduo achter het Deense modelabel Rotate, Jeanette Madsen woont samen met haar man Christian en drie zoons in het hart van Kopenhagen. Waar uitgesproken jarenzeventigdesign samensmelt met typisch Scandinavisch soberheid, onbewerkte houten vloeren en de afwezigheid van kleur op de muren.

Rotate-ontwerper Jeanette Madsen 

Wie door de smalle hal de woonkamer van het appartement in het hart van Kopenhagen betreedt waar Jeanette Madsen (39) woont met haar man Christian Friis (47) en zoons Wilbert (14), Norman (12) en Virgil (2), zal in eerste instantie ge-wow’d worden door de enorme lichte ruimte met hoge plafonds. Om zich vervolgens te verbazen over het feit dat, niet alleen voor deze shoot, steevast alle deuren wagenwijd openstaan. Óók, of eigenlijk, juist die van de slaapkamer. Madsens non-verbale manier om gasten welkom te heten.

jeanette madsen vogue living
©Vogue Living, Jouke Bos
jeanette madsen vl
©Vogue Living, Jouke Bos
Jeanette Madsen
©Vogue Living, Jouke Bos

“Niets is meer privé dan een bed, maar juist door een doorkijk te creëren naar de slaapkamer hopen we iedereen die hier over de vloer komt zich thuis te laten voelen. Alsof we hen met open armen ontvangen, als een warm bad. Dat betekent alleen wel dat we elke dag ons bed moeten opmaken. Mijn man Christian doet dat meestal ’s ochtends. Ik heb een hekel aan thuiskomen in een rommelig huis. Hij weet hoe gelukkig ik word van netjes omgeslagen bedlinnen en opgeschudde kussens, dus doet hij dat trouw voor mij. Ook brengt hij me elke ochtend koffie op bed. Maar hij is niet altijd een gentleman hoor, ik krijg ook weleens de deur in mijn gezicht als hij een restaurant als eerste binnenloopt. Maar op dit vlak is hij heel verzorgend en romantisch.”

Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.

Model gezocht

De twee ontmoetten elkaar bij het modellenbureau waar Jeanette werkte als boeker. “Ik zat achter mijn bureau en zag een knappe man binnenkomen”, vertelt Jeanette terwijl ze weg lijkt te dromen bij de herinnering. “Christian is fotograaf en zocht een model voor een shoot. We namen de portfolio’s door van zo’n beetje alle modellen die we vertegenwoordigden, maar het leek niet te zijn wat hij zocht. Ik weet niet wat me bezielde toen ik zei: je kunt mij ook boeken. En vervolgens mijn eigen portfolio opensloeg. Het was niets voor mij om zo vrijpostig te zijn. Ik ben eerder timide en niet zelfverzekerd genoeg om mezelf zo aan te prijzen.”

jeanette madsen
©Vogue Living, Jouke Bos
jeanette madsen
©Vogue Living, Jouke Bos

 

jeanette madsen
©Vogue Living, Jouke Bos

 

Er volgde een testshoot en nadat de eerste polaroid was opgedroogd, was het alsof Christian haar met andere ogen zag. Na afloop vroeg hij of ze mee wilde iets drinken, maar dat aanbod sloeg ze af. Ze vond het leeftijdverschil te groot: hij was 26, zij pas 18. Bovendien hadden ze beiden een relatie. Ze hielden contact en nadat hun beider relaties waren gestrand, stemde ze in met een date. In die eerste jaren is het nog drie keer uitgegaan.

Nu of nooit

Jeanette: “Ik kreeg hem maar niet uit mijn hoofd. Onze liefde voelde voorbestemd. Hij is een Kreeft, net als mijn vader, en bovendien is dat de beste match met mijn sterrenbeeld, Weegschaal. Hij heet voluit Christian Friis en mijn betovergrootvader heette ook zo. Na onze derde breuk in 2005 duurde het maanden voordat ik van het zoveelste gebroken hart geheeld was. Op het moment dat ik eindelijk weer lekker in mijn vel zat en begon te daten, liep ik hem tegen het lijf. ‘Wat zie je er gelukkig uit’, merkte hij op.

jeanette madsen
©Vogue Living, Jouke Bos
jeanette madsen vogue living
©Vogue Living, Jouke Bos
jeanette madsen
©Vogue Living, Jouke Bos
jeanette madsen
©Vogue Living, Jouke Bos

Ik denk dat hij zich op dat moment realiseerde dat het nu of nooit was, dat hij me voorgoed zou kwijtraken als hij niet nu handelde. Ik liet me overhalen om toch nog eens samen uit eten te gaan. We dineerden aan het Peblingemeer in Kopenhagen en toevallig brandde er die avond overal kaarslicht. Dat is nu bijna twintig jaar geleden en we zijn nog altijd even gelukkig.”

Onbenutte schoonheid 

Jeanette en Christian waren twee jaar samen toen ze op zoek gingen naar een huis. Of het in de sterren geschreven stond, zoals het voor Jeanette na al die jaren nog steeds voelt, of puur toeval was: ze hadden geluk. Christians stief- vader kende de eigenaren van dit appartement en had gehoord dat ze nieuwe huurders zochten. Het pand is gebouwd in 1907 door de Deense architect Anton Rosen, die bekendstaat om zijn art-nouveau-invloeden en ook het beroemde Palace Hotel in Kopenhagen ontwierp. Hoewel het huis op papier best wat potentie had, schrok Jeanette bij de eerste bezichtiging.

jeanette madsen
©Vogue Living, Jouke Bos
jeanette madsen rotate
©Vogue Living, Jouke Bos
jeanette madsen rotate
©Vogue Living, Jouke Bos

 

De karakteristieke details, zoals de originele ornamenten, gingen ten onder in een wirwar van spullen, opgestapelde afwas en vuilniszakken. Door de zware, stoffige gordijnen die voor de grote ramen hingen leek het appartement een donker hol. “Daar moesten we doorheen kijken. We openden de gordijnen aan weerszijden en pas toen zagen we de onbenutte schoonheid. Het appartement bevindt zich op de derde verdieping en heeft grote ramen, waardoor er heel veel licht naar binnen schijnt. En er was met maar liefst 170 vierkante meter flink wat ruimte voor groei. De huurprijs is nog altijd vrij laag in verhouding tot de grootte van het appartement en de fantastische locatie. Als het aan ons ligt, blijven we hier.”

Stijlvast

Precies een eeuw nadat het pand was gebouwd betrokken ze het, in 2007. In eerste instantie richtten ze het appartement in met meubels die ze al hadden, aangevuld met kunst, keramiek en vloerkleden die ze hadden gevonden op reizen naar Marokko, Mexico, Cuba en de Filipijnen. Naarmate hun inkomens groeiden, investeerden ze in hun droomobjecten.

Jeanette: “Ik geloof niet in eens in de zoveel jaar je volledige interieur veranderen. Liever spaar ik voor meubels die je voor het leven bewaart. Een goed voorbeeld daarvan is de Quadrifoglio-tafellamp van Harvey Guzzini, gevonden bij Lot Particulier, een vintagehandelaar met een boetiek in Kopenhagen. Ik was op slag verliefd op het chromen onderstel en de glanzend witte, paddenstoelvormige kap, zonder te weten dat het een collector’s item uit de seventies bleek te zijn. Dat vind ik mooi aan het proces van door de jaren heen je interieur verzamelen: steeds meer kennis opdoen over design.”

jeanette madsen kopenhagen
©Vogue Living, Jouke Bos
jeanette madsen kopenhagen
©Vogue Living, Jouke Bos
jeanette madsen kopenhagen
©Vogue Living, Jouke Bos

Camaleonda 

De Camaleonda-sofa, ontworpen door Mario Bellini in de jaren zeventig, is hun grootste aankoop. Jeanette was aan het sparen voor de Flag Halyard Chair, een ontwerp van de Deense Hans J. Wegner, bestaande uit een roestvrijstalen onderstel gewikkeld in touw, met daaroverheen een schapenvacht en dubbelzijdig kussen. “Christian zei: ‘Als we zo veel geld gaan uitgeven aan een stoel, kunnen we dan niet beter voor die bank gaan waarover je niet uitgepraat raakt?’ Hij doelde op de Camaleonda, die kort daarvoor opnieuw in productie was genomen door B&B Italia. Christian is impulsief, ik denk langer na. Ik ben nog elke dag blij dat hij me heeft overgehaald. Of we er voorzichtig mee omgaan? Welnee. Toen we voor de cognacleren uitvoering kozen, waren we ons bewust van de consequenties van het hebben van een gezin met onhandige tieners en een messy eater van twee.

Patina kan juist heel mooi zijn, zoals we ook zagen tijdens onze trip naar Palm Springs. Ik hou van dat jaren zeventig, lived-in gevoel. Ik zou onze sofa ook nooit bedekken met kleden of hoezen als er gasten over de vloer komen. Een bank is een gebruiksvoorwerp. Ik wil juist dat vrienden zich thuis voelen in plaats van dat ze het gevoel hebben dat we vanuit onze ooghoeken in de gaten houden of ze geen rode wijn morsen.”

Editor turned designer

Haar gelukkigste momenten thuis zijn als ze met z’n vijven op de bank een film kijken of kaartspelletjes doen. Door haar veeleisende werk zijn die momenten schaarser dan Jeanette zou willen. Ze is de helft van het ontwerpduo achter Rotate, dat bekendstaat om hun on-Scandinavische, uitgesproken partywear. Jeanette runt het label samen met haar beste vriendin Thora Valdimarsdottir, die ze leerde kennen op de redactie van het Deense fashionmagazine Costume.

jeanette madsen
©Vogue Living, Jouke Bos
jeanette madsen kopenhagen
©Vogue Living, Jouke Bos
jeanette madsen vl
©Vogue Living, Jouke Bos
jeanette madsen
©Vogue Living, Jouke Bos
jeanette madsen vl
©Vogue Living, Jouke Bos

Thora was fashion director en Jeanette fashion editor. Samen vlogen ze naar Milaan en Parijs voor fashionweeks, waar ze veelvuldig gefotografeerd werden door streetstylefotografen. Dat leverde hen een grote schare fans op social media op. Ze liepen met het idee rond voor een betaalbare partywearcollectie toen ze gebeld werden door de CEO van luxeboetiek Birger Christensen, voor een samenwerking. Het werd geen eenmalige collectie, maar een volwaardig label. Een week later nam het duo ontslag bij Costume. Inmiddels wordt Rotate verkocht in meer dan veertig landen.

Jeanette: “Zes jaar later ben ik nog altijd verbaasd als ik een vrouw op straat tegenkom in Rotate. Ik kan het niet laten haar te complimenteren over hoe ze eruitziet. Horen dat onze klanten zich mooi voelen in onze ontwerpen, daar doe ik het voor.”

Leeftijdsverschil

Jeanette werkt fulltime voor Rotate en is vaak tot laat in het atelier. In haar vrije tijd schiet ze Instagramcampagnes voor merken als Massimo Dutti, Maison Margiela Fragrances en Pandora. Jeanette: “Dit weekend moet ik werken en neemt Christian de kinderen mee naar de dierentuin. Ik heb nu al fomo. De wetenschap dat Virgil een olifant gaat zien zonder mij, vind ik lastig. Ook al zijn we een halfjaar geleden nog geweest, ik wil er weer bij zijn om te zien hoe hij er nu op reageert.

jeanette madsen rotate
©Vogue Living, Jouke Bos
jeanette madsen vl
©Vogue Living, Jouke Bos
jeanette madsen kopenhagen
©Vogue Living, Jouke Bos
jeanette madsen kopenhagen
©Vogue Living, Jouke Bos

Veel van de dagelijkse zorg, zoals wegbrengen en halen van de opvang, komt op Christians schouders. Virgil is daardoor een papa’s kindje geworden. Hij lijkt het me soms kwalijk te nemen dat ik vaak weg ben. De grotere jongens begrijpen beter dat ik veel werk. Wilbert, de oudste, is kalm, wordt niet snel boos en zou nooit zijn stem verheffen. Hij is een Maagd en heeft een easy going karakter. Norman is veel vuriger, een echte Schorpioen, een sterke persoonlijkheid die graag op de voorgrond treedt en grappen maakt. Ook al zijn ze tegenpolen, ze zijn beste vrienden. Er zit een leeftijdsverschil van tien jaar tussen hen en Virgil. Op het moment dat de pandemie uitbrak in 2020, vroeg Christian: ‘Zullen we ons niet gaan vervelen nu de jongens zo groot zijn?’

Onze vrienden reageerden lachend en zeiden: ‘Dat is juist het punt, nu kunnen jullie je leven terugkrijgen.’ Maar wij genieten nergens meer van dan van ons gezin. ‘I’m not getting any younger‘, zei Christian, ‘dus als we dit echt willen, moeten we er nu voor gaan.'” Jeanette raakte in de tweede lockdown zwanger. Een van de meest dierbare objecten in huis is het ledikant dat ze kregen van haar schoonmoeder, die drie maanden na de geboorte van Wilbert overleed. “Ik had het eigenlijk opgeborgen om te bewaren voor onze kleinkinderen, maar nu slaapt Virgil, ons nakomertje, erin. Ik had nooit gedacht dat we nog een derde zouden krijgen, maar blijkbaar stond het in de sterren geschreven.”

Styling: Charissa Hogerheijde

Dit interview werd eerder gepubliceerd in het juli/augustusnummer van Vogue Living 2024.