Ze reisden de hele wereld over voor hun carrières in de mode, film en design. Maar op een klif bij thuisstad Marseille vonden jeugdvrienden Greg, Fabrice en Marion de perfecte plek voor hun droom: een boetiekhotel aan zee waar luxe synoniem is aan joie de vivre. Ze doopten het de Tuba Club, en vonden er een heel nieuwe vorm van gastvrijheid uit.
Chic en eenvoudig: de Tuba Club in Marseille
Wie aan de Côte d’Azur denkt, denkt aan de glamoureuze boulevards van Cannes en Nice, de spectaculaire baai van Monaco en de blinkende jachten van Saint-Tropez. Het is ver zoeken naar de authentieke Rivièra van vroeger, toen joie de vivre nog eenvoudig was en bestond uit niet meer dan de geur van pijnbomen en de zee, de smaak van een goed glas wijn en verse vis en de gezelligheid van lange lunches met vrienden en familie.
Maar op een klif bij Marseille, de oudste stad van Frankrijk die bruist van nieuwe levendigheid, zit boetiekhotel-restaurant Tuba Club. En daar is het net alsof iemand een wit laken heeft weggetrokken en alles nog precies is zoals het ooit was. De ligbedden met gestreepte matrassen doen denken aan lome Franse zomers, de witte strakke lijnen lijken vintage Le Corbusier en in de minimalistisch ingerichte hotelkamers is het net of je een vissershuisje binnenstapt dat daar altijd heeft gestaan.
Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.
Niets is minder waar. Vier jaar geleden was hier nog niets, behalve vergane glorie. Ooit had op de klif een hotel gestaan, dat in de jaren veertig van de vorige eeuw bekendstond als ‘de Roches Blanches’, de Witte Rotsen. Toen werd het een duikschool, die vermaard werd doordat Jacques Mayol er kwam, de fameuze duiker die de inspiratie was voor Luc Bessons cultfilm Le Grand Bleu (1988). De duikschool werd uiteindelijk een ruïne, tot Fabrice Benizot en Gregory Gassa er hun oog op lieten vallen. De beide vrienden weten het nog goed. Allebei opgegroeid in Marseille en uitgevlogen over de hele wereld om succesvolle carrières op te bouwen in de mode (Greg) en de filmwereld (Fabrice), hadden ze onafhankelijk van elkaar besloten om terug te keren naar hun geboortegrond.