Duurzaam reizen is hot topic. We raken gelukkig steeds meer bewust van de impact die al onze tripjes op de aarde hebben. En hoewel de veranderingen in de sector stroef gaan (zo zijn er dit jaar meer vliegreizigers dan ooit), zijn er ook bedrijven en organisaties die reizen een duurzamere richting in proberen te duwen. Eén van die grote spelers op de vervoersmarkt doet in ieder geval zijn best. Zo heeft Uber de ambitie uitgesproken om in 2040 wereldwijd en in 2030 in Europa een volledig emissievrij platform te zijn. Hoe de marktleider dit voor elkaar hoopt te krijgen? Daarover gaat Vogue in gesprek met Jill Hazelbaker, de wereldwijde Chief Marketing Officer van Uber.
Uber over duurzaam reizen
Uber wil in 2040 wereldwijd en in 2030 in Europa een volledig emissievrij platform zijn. Wat zijn de grootste uitdagingen die jullie tegenkomen bij deze transitie?
“Klimaat is echt een teamsport. Uber opereert op een enorme schaal, maar we kunnen dit niet alleen – zelfs niet met alle productverbeteringen. Zo hebben we samenwerkingen met overheden nodig. We hebben de infrastructuur voor oplaadpalen nodig. Ook hebben we betaalbare auto’s nodig die op een aantrekkelijk prijspunt moeten liggen voor een alledaagse klant of bestuurder. Tot slot moeten we goed werk leveren op het gebied van innovatie en producten binnen onze app, zodat mensen makkelijk duurzame keuzes kunnen maken in hun dagelijks leven. Eén op de vier mensen maakt zijn eerste EV-rit met Uber, wat gewoon verbazingwekkend is.
Dat zijn een aantal dingen die uitdagend zijn voor ons, maar die ook veel optimisme en hoop geven. Door de grootte en schaal van ons platform – we zijn actief in meer dan tienduizend steden verspreid over tachtig landen, miljoenen mensen verdienen aan het platform en er worden 25 miljoen ritten per dag gemaakt – is er gewoon een enorme kans voor ons om dit over de hele wereld te doen.”
Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.
Zijn er specifieke steden of landen die als voorbeeld kunnen dienen vanwege hun vooruitstrevende aanpak ten aanzien van duurzaamheid binnen Uber?