deze-vrouwelijke-leider-verandert-de-manier-waarop-we-naar-duurzaam-reizen-kijken-322992
©Cyrille George Jerusalmi

Duurzaam reizen is hot topic. We raken gelukkig steeds meer bewust van de impact die al onze tripjes op de aarde hebben. En hoewel de veranderingen in de sector stroef gaan (zo zijn er dit jaar meer vliegreizigers dan ooit), zijn er ook bedrijven en organisaties die reizen een duurzamere richting in proberen te duwen. Eén van die grote spelers op de vervoersmarkt doet in ieder geval zijn best. Zo heeft Uber de ambitie uitgesproken om in 2040 wereldwijd en in 2030 in Europa een volledig emissievrij platform te zijn. Hoe de marktleider dit voor elkaar hoopt te krijgen? Daarover gaat Vogue in gesprek met Jill Hazelbaker, de wereldwijde Chief Marketing Officer van Uber.

Uber over duurzaam reizen

Uber wil in 2040 wereldwijd en in 2030 in Europa een volledig emissievrij platform zijn. Wat zijn de grootste uitdagingen die jullie tegenkomen bij deze transitie?

“Klimaat is echt een teamsport. Uber opereert op een enorme schaal, maar we kunnen dit niet alleen – zelfs niet met alle productverbeteringen. Zo hebben we samenwerkingen met overheden nodig. We hebben de infrastructuur voor oplaadpalen nodig. Ook hebben we betaalbare auto’s nodig die op een aantrekkelijk prijspunt moeten liggen voor een alledaagse klant of bestuurder. Tot slot moeten we goed werk leveren op het gebied van innovatie en producten binnen onze app, zodat mensen makkelijk duurzame keuzes kunnen maken in hun dagelijks leven. Eén op de vier mensen maakt zijn eerste EV-rit met Uber, wat gewoon verbazingwekkend is.

Dat zijn een aantal dingen die uitdagend zijn voor ons, maar die ook veel optimisme en hoop geven. Door de grootte en schaal van ons platform – we zijn actief in meer dan tienduizend steden verspreid over tachtig landen, miljoenen mensen verdienen aan het platform en er worden 25 miljoen ritten per dag gemaakt – is er gewoon een enorme kans voor ons om dit over de hele wereld te doen.”

Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.

Zijn er specifieke steden of landen die als voorbeeld kunnen dienen vanwege hun vooruitstrevende aanpak ten aanzien van duurzaamheid binnen Uber?

“Je hebt een paar steden nodig die je kunt gebruiken als voorbeeld van wat je probeert op te bouwen. Londen is echt een stralende ster voor ons. 30 procent van alle kilometers die hier worden gereden, worden afgelegd met elektrische voertuigen, wat vrij uitzonderlijk is. Londen is een wereldmodel voor andere steden – we willen tientallen ‘Londens’ over de hele wereld. De stad heeft een burgemeester die klimaatbestendige initiatieven stimuleert die deze overgang voor ons gemakkelijker maakt, zoals een goede oplaadinfrastructuur. Zo moeten de oplaadstations in de buurt zijn van waar onze bestuurders wonen. Wat je niet wil, is dat duurzaamheid alleen iets is voor een kleine groep. Je wil dat het voor iedereen toegankelijk is. Londen heeft dat heel goed gedaan.”

Hyperlokaal

Uber heeft ook in de modewereld invloed, bijvoorbeeld tijdens grote evenementen als de modeweken. Hoe zorgt Uber ervoor dat het merk relevant blijft in deze industrie?

“Het is interessant dat je fashion week noemt, want ik denk dat live evenementen in het algemeen geweldige kansen zijn om het beste van ons product te laten zien. We hebben een Coperni-activatie gedaan tijdens Paris Fashion Week en we hebben veel in-app-activaties gedaan in New York. Zoals ik al zei, is een van de geweldige dingen van Uber dat we hyperlokaal kunnen zijn; ook al zijn we een internationaal bedrijf, we kunnen heel lokaal zijn door in te spelen op gebeurtenissen in een bepaalde stad. We houden van live evenementen, zoals de Olympische Spelen van afgelopen zomer. Dat zijn geweldige kansen om met steden samen te werken. Wanneer steden een toename in bezoekers hebben, kunnen we lokale overheden laten zien dat we een deel van de oplossing kunnen zijn.”

Wat betekent duurzaamheid voor jou persoonlijk, en hoe pas je dat toe in jouw rol bij Uber?

“Net als iedereen probeer ik bewust te leven met een kleinere voetafdruk en een duurzamere levensstijl. Ik heb drie kleine kinderen en we gebruiken UberEats vaker dan ik zou willen toegeven. En dus ben ik binnen het bedrijf al heel lang een voorstander van meer duurzaamheid, zowel aan de bezorgkant als aan de mobiliteitskant. Ik probeer te recyclen, farm to table toe te passen en na te denken over de merken die mijn kinderen en ik gebruiken.”

Nieuwe generatie

Hoe zorgen jullie ervoor dat duurzaamheid echt een kernonderdeel wordt van het DNA van het bedrijf?

“Bij Uber proberen we echt te leiden met inhoud. We houden ons alleen bezig met zaken waarvan we denken dat we er een significante invloed op kunnen hebben. Dus mensen vragen me de hele tijd in public affairs: waarom zijn jullie niet betrokken bij deze of deze kwestie? Het is niet omdat ze niet de moeite waard zijn, het is gewoon omdat we willen investeren in kwesties waarvan we weten dat we er een grote impact op kunnen hebben. En omdat we in zoveel landen actief zijn, weten we dat we een verschil kunnen maken op het gebied van duurzaamheid. We weten ook dat onze klanten willen dat we actief zijn op dit gebied. Vooral onze jongere klanten denken veel na over duurzaamheid bij hun aankoopbeslissingen. Ze willen merken die in lijn zijn met hun waarden als het gaat om klimaatgerelateerde kwesties.”

Wat doet Uber om een nieuwe generatie consumenten aan te spreken die waarde hechten aan duurzaamheid?

“We maken ze bewust van de verschillende producten die ze in hun dagelijks leven kunnen gebruiken. En we luisteren naar hun feedback over wat ze van ons willen zien. Duurzame verpakkingen bij Uber Eats zijn bijvoorbeeld een belangrijk thema. We zijn erg blij dat we op dat gebied vooruitgang boeken. En we doen ook dingen vanuit het perspectief van de verdiener, zoals het mentorschap waarbij een elektrische bestuurder wordt gekoppeld aan een bestuurder die nog twijfelt over de overstap naar elektrisch rijden.”

Imago-transformatie

Uber heeft in het verleden te maken gehad met reputatie-uitdagingen. Hoe heeft het bedrijf zijn imago getransformeerd om bij te dragen aan een meer verantwoordelijke positie in de markt?

“Tot op zekere hoogte hadden we te maken met een identiteitscrisis. Ik denk dat we de weg naar de andere kant hebben gevonden door veel te doen waar we het hier over hebben, namelijk ons richten op de inhoud. Echt nadenken over de rol die we spelen in de maatschappij. En het feit dat relaties met beleidsmakers, met derden, onze klanten, onze verdieners, belangrijk zijn voor de steden die we bedienen. Het begon dus met het herstellen van die relaties.

Vervolgens dachten we na over kwesties waarbij we echt kunnen samenwerken, zoals veiligheid en duurzaamheid. Ik heb nog nooit een burgemeester ontmoet die niet geeft om kansen voor zijn inwoners, het schoon houden en elektrificeren van zijn stad en ervoor zorgen dat de mensen die er wonen veilig zijn. Toen we eenmaal met echte mensen om de tafel zaten en gesprekken voerden over de toekomst, besloten we om samen vooruitgang te boeken.”

Waarom is het voor jou persoonlijk zo belangrijk dat je deze missie probeert te volbrengen?

“Sinds de eerste dag hou ik van wat het bedrijf doet. Ik hou van het idee dat je een geheel nieuwe manier van werken voor mensen ontwikkelt waarbij je mensen hun vrijheid teruggeeft, omdat je ze de flexibiliteit geeft om te werken wanneer ze willen en hoe ze willen. Ik vind dat ongelooflijk belangrijk voor de wereld. En dus wilde ik daar deel van uitmaken. Ik vond ook dat Ubers schaalgrootte, en het feit dat we zo internationaal zijn, maar dat het product op verschillende manieren verschijnt afhankelijk van de markt waarin je je bevindt, echt geweldig was. Je kunt bijvoorbeeld met Uber een tuktuk boeken in India; je kunt op een motor rijden in Brazilië. Ik denk dat dit echt een interessante dynamiek is, waardoor we ons heel lokaal voelen.

De mogelijkheid om echt veranderingen teweeg te brengen op het gebied van duurzaamheid en veiligheid is gewoon inspirerend en geeft me energie. Ik zag ook een behoorlijk aantal obstakels in de begindagen. Maar ik wist dat bedrijven in het begin rommelig zijn als ze hun weg proberen te vinden en volwassen willen worden. En Uber heeft zeker stappen gemaakt. Ik ben echt trots op hoe we naar de andere kant zijn gekomen.”

Je begon je carrière in de Amerikaanse politiek. Wat heeft dat met deze missie te maken?

“Ik denk dat ik altijd een behoorlijk missiegedreven persoon ben geweest. Ik ben mijn carrière begonnen in de politiek, en politieke campagnes zijn van nature erg missiegedreven. Uber bevindt zich op dit interessante kruispunt van technologie en tot op zekere hoogte politiek, en de toekomst. Er is hier dus heel veel dat me enthousiast en betrokken houdt.”

Wil je op een dag terug naar de politiek?

“Misschien later. Weet je, ik denk eerlijk gezegd dat dienstbaarheid heel belangrijk is. Hoe dan ook denk ik dat ik verschillende manieren wil vinden om mijn land en mijn gemeenschap te dienen.”