CFCL
Dit duurzame, zorgvuldig ontwikkelde knitwearmerk is geen stoffige bedoening. Verwacht moeiteloos stijlvolle jurken met kapmouwen, peplum tops en hypha sportjasjes. Te koop bij Omotesando, een van de leading warenhuizen van de stad. cfcl.jp
G-Shock store Ginza
G-Shock horloges zijn een cult-item in Azië en de flagship store een must stop om de exclusiefste versies en Japanse limited editions te kopen. Denk aan ton sur ton in verschillende kleuren en een versie waar je mee kunt surfen (en dus ook de stand van de golven op kunt aflezen). Van titanium gepantserd glas tot saffier kristallen en zelfs modieuze, goudkleurige versies. casio.com
Espace Louis Vuitton
In een van de drukste winkelstraten in Tokio, op de bovenste verdieping van het gebouw, bevindt zich Espace Louis Vuitton. Terwijl beneden nog mensen in de rij staan voor de exclusiefste tassen, is het boven een oase van rust en inspiratie. Diverse kunstenaars wisselen elkaar af met abstracte, ruimtelijke creaties tot multimedia. Steve McQueen, Dan Flavin, Rashid Johnson waren al te bewonderen. espacelouisvuittontokyo.com
Aman spa
Japanners weten van wellness en het is dan ook volkomen logisch om dit in te plannen tijdens een bezoek aan het land. Mocht een dagtrip naar de warmwaterbronnen van Hakone te ver zijn, dan is er altijd nog de glorieuze spa van het Aman hotel. Balans en natuur zijn de hoofdingrediënten van de therapieën en behandelingen die te boeken zijn met natuurlijk het ontspannen in een onsen-style heetwaterbad. Per seizoen zijn er treatments met in het voorjaar natuurlijk de kersenbloesem (Sakura) en Magnolia ( Nioikobushi) en in de zomer heerlijke hinoki (houtsoort). Een zwembad met uitzicht, reformers om je pilatesregime bij te houden op reis en natuurlijk een heerlijke recoveryplek om nog even na te genieten met een groen thee. aman.com
Kyoto Hyoto Ekimae
Het is bijna onmogelijk om slecht te eten in Tokio, de stad heeft meer Michelin-restaurants dan Parijs. Bij Kyoto Hyoto is er ook wat voor interieurliefhebbers, want de meubels en wanden van hout en rvs breken met het traditionele gevoel van de meeste izakaya’s. De Dashi-Shabu en Sukiyaki is waar de meeste bezoekers voor komen, al is Shokado Bento de perfecte lunchkeuze. hyoto.test-wan.com/en/cuisine/
Number Sugar (Daikanyama)
Streetfood in Tokio bestaat uit flamboyante zoetigheden zoals gevulde crêpes, gesuikerd fruit en softijs in smaken zoals zoete taro en matcha. Maar wie de Omotesando oversteekt ziet vaak een groot aantal mensen verdwijnen naar een achterafstraatje. Hier bevindt zich Number Sugar, een minimalistische snoepwinkel die elevated caramel verkoopt in zorgvuldig ontworpen verpakkingen. Ceylon cinnamon, hatcho miso of gember uit Kochi, de smaken zijn verrassend en verleidelijk. Leuk om mee terug te nemen als souvenir: de smeerbare caramel cream. numbersugar.jp/en
Kabuki-za (Ginza)
Niet elke touristtrap is per definitie een slecht idee, maar in Tokio scheidt het kaf zich toch wel snel van het koren. Echt de moeite waard is een bezoek aan het Kabuki-za theater in Ginza. De Japanse theaterkunst is een goddelijke combinatie van cultuur met kostuums die overvloeien van weelderige borduurwerk en gouddraad. Het is geen geheim dat deze ooit dienden als inspiratie voor de lente/zomer 2007-couture collectie van Dior door John Galliano. Spanning door kundige shamizen, pruiken van lagen haar en extreme make-up. De bezoekers zijn ook een feestje: uitgedost in kimono’s en gebloemde haarspelden, knabbelend op kleine matcha-chocolaatjes.
Kaarten zijn soms einde middag te koop tegen een gereduceerde prijs. kabuki-za.co.jp
Benieuwd naar meer reistips van Xaviera? Bekijk deze hotspots op Hawaï of check deze in Monaco.