In eerste instantie was Barbara Guggenheim niet van plan een groot ding van haar bruiloft te maken. Guggenheim (77) trouwde in december 2023 met haar man Alan Patricof (89) tijdens een intieme ceremonie in haar appartement aan Park Avenue in Manhattan. Maar ze stemde in met een artikel in de New York Times over de verbintenis en terugkijkend is ze nu blij dat ze dat gedaan heeft.
Bruiloft van Barbara Guggenheim
“Ik werd gebeld door een galeriehouder die zei: ‘Mijn moeder, die op haar 70e weduwe is, heeft het artikel gelezen en is toen begonnen met online daten'”, vertelt Guggenheim aan Vogue. “Als het maar één persoon is die ik heb geïnspireerd, dan is dat het waard.” Na een groter huwelijksfeest eind januari praat Guggenheim nu graag uitgebreid over haar look – een maatpak van het label Attersee, opgericht door haar nicht Isabel Wilkinson Schor – in de hoop andere bruiden te inspireren. “Het is een goede look voor oudere mensen, maar ook gewoon een goede look voor elke leeftijd!”, merkt Guggenheim op.
Toen Barbara Guggenheim voor haar burgerlijke bruiloft een Dior-pak droeg dat ze uit haar eigen kast had geplukt, wist ze dat ze iets nieuws wilde voor dit feest. En als toegewijde klant van Attersee (op de vraag naar haar favoriete stukken: “Hoeveel tijd heb je?”), was er niemand anders dan Wilkinson Schor voor de klus. Wat betreft non-negotiables op het gebied van ontwerp? Die bleken er nauwelijks te zijn. “Ik was gevoelig voor het feit dat ik een bepaalde leeftijd heb en het een tweede huwelijk is, dus ik wilde geen wit-wit. En alleen bepaalde delen van het lichaam mochten te zien zijn.”
Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.
Het evenement, geen sit-down diner, maar een cocktailparty voor meer dan 300 personen, vond plaats in januari in het New Yorkse restaurant The Grill. Het restaurant heeft de reputatie de locatie te zijn van menig met martini’s gevulde lunch (een perfecte keuze voor dit powerkoppel: zij een gerenommeerd kunstadviseur en hij een invloedrijke durfkapitalist), dus een broekpak voelde precies goed.
Custom Attersee
In eerste instantie dacht Guggenheim dat ze een enkellange satijnen tuniek van Attersee zou dragen. Het enige wat ze nodig had om de look af te maken was een broek met hoge taille in dezelfde glanzende stof, die op maat moest worden gemaakt omdat hij nog niet in het assortiment van Attersee zat.
Bij het passen van de outfit die ze oorspronkelijk in gedachten had, werd Guggenheims aandacht getrokken door het jasje dat Wilkinson Schor die middag had gedragen. “Ze trok de hele look aan en toen draaide ze zich naar me toe en zei: ‘Dat jasje is zo goed, mag ik dat daarna passen?'”, herinnert Wilkinson Schor zich. De ontwerper trok het jasje uit en gaf het aan Guggenheim om te passen, en het was beslist. Met de extra stof die ze voor de satijnen broek had gebruikt, maakte Wilkinson Schor een bijpassende versie van het geliefde Cecily-jasje van haar label – een off-shoulderblazer met bedekte knopen en een silhouet dat uitloopt in een zachte A-lijn.
De uiteindelijke look was gelikt maar zacht, getailleerd maar delicaat en tijdloos maar fris. “Ik denk niet dat ik ooit zoveel complimenten heb gekregen!”, zegt Guggenheim. Voor haar accessoires leende ze een earcuff van Wilkinson Schors vriendin, de juwelier Ana Khouri, en droeg ze haar eigen antieke diamanten tennisarmbanden met een paar satijnen slides die ze in dezelfde tint had gevonden bij Toteme. “In mijn twintiger en dertiger jaren hadden mensen schoenen die per se bij de jurk pasten. Ik ging online en typte ‘off-white slides‘ in en vond ze – het is geweldig”, voegt ze eraan toe.