Vera Wang is waarschijnlijk de beroemdste ontwerpster van bruidsmode ter wereld. De 73-jarige Chinees-Amerikaanse startte ‘pas’ als bijna veertiger, nadat ze jarenlang als redacteur en stylist werkte voor Vogue en Ralph Lauren, maar is in 35 jaar uitgegroeid tot de bekendste in haar vak. Wang ontwierp bruidsjurken voor onder anderen Ariana Grande, Kim en Khloé Kardashian, Gwen Stefani, Alicia Keys, Victoria Beckham, Mariah Carey en Hailey Bieber. Laatstgenoemde droeg drie verschillende jurken tijdens haar bruiloft met Justin Bieber; op de afterparty verscheen ze in een japon van de Chinees-Amerikaanse ontwerpster, met daaronder een paar sneakers. Dat design inspireerde Vera Wang om nu een heel nieuwe bruidscollectie uit te brengen. Vogue sprak de iconische New Yorkse telefonisch.
Vera Wang en Hailey Bieber
‘Aaaanyway, let’s talk about bridal wear’, zegt Vera Wang vrolijk met haar typisch New Yorks accent, nadat we een paar keer over en weer checken of we elkaar wel goed horen. Een videogesprek wil ze niet doen; de 73-jarige houdt het liever bij een telefonisch gesprek. Verrassend ‘ouderwets’, voor een ontwerpster die altijd de grenzen opzoekt, zoals ze even later zelf vertelt. En het is waar: weinigen hebben de toch best klassieke bruidsmode zo vaak opnieuw uitgevonden als Wang.
Zoals gezegd baarde Hailey Bieber in 2019 best wat opzien, toen ze op de afterparty van haar eigen bruiloft verscheen in een vloerlange jurk met sneakers eronder. (Zie de foto verderop in dit artikel.) Wang werd geïnspireerd door de look om nu een hele collectie vol jurken uit te brengen die ‘jeugdigheid, levendigheid en vrijheid’ uitstralen. We vroegen Wang naar de 54 stuks tellende collectie, die onderdeel is van haar ready-to-wear merk Vera Wang Bride, dat onder de vlag van moederbedrijf Pronovias Group valt. Of dus in Wangs woorden: let’s talk about bridal wear.

Nieuwe bruidscollectie Vera Wang
Mevrouw Wang, als iemand die zo lang als Vogue-redacteur werkte en nu al decennialang bruidsmode ontwerpt: wat zijn de huidige bruidsmodetrends?
“Weet je, trends veranderen altijd, en verschillen ook echt per land. Wij werken op wereldwijde schaal, dus we zien echt de verschillen tussen een bruid in L.A. en een bruid in Chicago of New York – en die willen al helemaal wat anders dan een bruid in Londen. Je kan zeggen dat ze in Azië meer voor de prinsessenlok gaan, wat romantischer. Heel gedecoreerd.”
Voor wie is je nieuwste bruidscollectie bedoeld?
“De lijn die ik nu uitbreng, is geïnspireerd op de jurk die ik maakte voor Hailey Bieber. Ik werd beïnvloed door hippe, jonge mensen. Dus deze collectie en campagne gaan echt om coole meiden – Generation Z; meiden die niet zo serieus, een beetje sexy, avant-gardistisch en individualistisch zijn. Dat is altijd wel de doelgroep, maar dit keer extreem. Vorig jaar was mijn collectie voor Pronovias Group geïnspireerd op Bridgerton, met historische elementen, afgekeken van die socialites. Dat is heel anders dan de nieuwe bruidscollectie, die dus direct geïnspireerd is op de jurk die ik voor Hailey maakte en die ze op de afterparty van haar bruiloft droeg, met sneakers eronder. Snéakers, echt!”
Je hebt zoveel celebs gekleed. Heb je een droomklant?
“Ik heb veel geluk dat ik veel mensen en ook dus beroemdheden heb mogen kleden. Er is er niet eentje die ik prefereer boven een ander. Juist die verscheidenheid maakt het leuk. Ik maakte dit jaar de jurk van de vrouw van topgolfer Dustin Johnson. Zij had een heel sexy, half-transparante jurk aan met Swarovski-kristallen en parels. Vervolgens ontwierp ik voor Jennifer Gates (dochter van Bill Gates, red.) een jurk die mijn interpretatie was van een klassieke, maar toch jeugdige Grace Kelly-achtige jurk. Heel anders dus. Ik ontwerp echt voor de mens en kijk naar wie het is. Of het nou een mini-jurk is of een tuxedo voor een vrouw: ik doe het allemaal met liefde.”